09-modell Foto: john

Renault Mégane oppnådde full pott i Euro NCAP-testen. Det plasserer modellen i en særklasse – uansett merke.

Den anerkjente kollisjonstesten gir 37 poeng hvis alle sikkerhetselementene er på plass. Mégane oppfylte samtlige krav og ble dermed den 11. Renault-modellen som fikk topplasseringen og fem stjerner i protokollen. Blant detaljene nevner jeg seks kollisjonsputer, som blant annet beskytter bryst og bekken, og doble sidekollisjonssensorer.

Særpreget

Den helt nye Mégane bringer franskmennene tilbake på sporet. I motsetning til forgjengeren som markerte seg med den mest spektakulære bakruten siden eiegode Ford Anglia, har denne utgaven fått et mer "normalt" design. Det plasserer Mégane blant konkurrenter som Toyota Auris, Hyundai i30 og Ford Focus.

Nykommeren er godt utstyrt – med nøkkelkort og start-/stoppknapp som det mest særpregne. I tillegg har den flere iøynefallende trekk fra storebror Laguna III – deriblant fronten. Interiøret er forbedret og gir et godt kvalitetsinntrykk. Førermiljøet er også upåklagelig.

Presis giring

Mégane overrasker på veien, noe ikke minst presise girskift, styrefølelsen og bilens gode veigrep medvirker til. Understellet gir ikke lenger den franske, duvende følelsen, men et mer kompakt og sportslig inntrykk.

Min testbil med 90 hester ga en god kjøreopplevelse – både ved bykjøring og på landeveien. Når forbruket og utslippet også er meget lavt, er det meste på plass.

Mégane leveres med tre motoralternativer: diesel med 90 og 110 hester – samt bensinutgaven på 1,6 liter og 100 hester. Sistnevnte starter på 215.000 kroner.

Stasjonsvognen er lovet i løpet av et halvår.

Mye plunder

Mégane har økt bagasjevolumet betydelig fra forrige modell. Men det har gått ut over plassen i baksetet. Benplassen er begrenset og nedfelling av seteryggen plundrete. Først må seteputen vippes fram. Deretter må nakkeputene fjernes før du får ryggen ned, noe som likevel ikke gir et flatt gulv. Men i sum gir det volum i massevis.

Jeg føler at franskmennene har gjort jobben nok en gang. Renault Mégane, som var med i finalen i kampen om å bli årets bil i Europa, har fått mange lovord etter lanseringen.

Og selv om bilen ikke lenger har de samme særpregene som forgjengeren, kommer den som et friskt pust i klassen.

09-modell Renault Mégane Foto: john John Strandmo
09-modell Renault Mégane Foto: john John Strandmo
09-modell Renault Mégane Foto: john John Strandmo
09-modell Renault Mégane Foto: john John Strandmo
09-modell Renault Mégane Foto: john John Strandmo