Mondeo med Econetic-løsning er som ett kinderegg. Du får tre ting som i sum gir deg en bil hvor Ford påstår at de har funnet opp hjulet på nytt. Med nye aerodynamiske løsninger, dekk med lav rullemotstand og nødvendige endringer motormessig, har tyskerne gjort vei i vellingen.

Et resultat av det, er at den nesten fem meter lange og 1.600 kilo tunge stasjonsvognen nøyer seg med 0,44 liter på mila.

Den gjerrigste

Til nå har stasjonsvognutgaven med 130- og 140 dieselhester rådet grunnen. Men to år etter lanseringen, tar Ford jokeren ut av ermet. Econetic er blitt den gjerrigste av Mondeo-modellene – noe som bør øke interessen for bilen enda mer.

Det som kan gjøres for å kutte forbruk og utslipp, er gjort. I tillegg til motor og dekk, er også de tradisjonelle åpningen i grillen tettet. På den måten er luftmotstanden kraftig redusert.

God økonomi

Til sammenligning kan nevnes at ovennevnte motorer har utslipp på 156 gram og et forbruk på 0,71 liter ved blandet kjøring. Som Econetic snakker vi om henholdsvis 139 og 0,52. Det er en betydelig forskjell og gir dessuten god økonomi.

Den nye motoren er en stor overraskelse. Dreiemomentet er høyt i forhold til effekten. Det eliminerte blant annet det jeg opplevde med "normalutgaven" – at maskineriet ikke leverte varene ved lavt turtall.

Krefter nok

Mondeo Econetic er faktisk ganske sprek. 115-hesteren er nok med tanke på hva vi kan tillate oss på veiene her hjemme. At motoren også er stillegående og vibrasjonsfri, er med på å gi deg kjørekomforten du forventer av en bil i denne størrelsen.

Jeg har tidligere trukket fram modellens meget gode egenskaper på veien – selv med sportsunderstell som standard.

Stasjonsvognen er også romslig - både i kupeen og i bagasjerommet.

I sum skal du ha gode grunner til å hoppe bukk over denne utgaven. Econetic gir den forventede effekten og er ditto økonomisk både i kjøp og bruk.

econetic-Ford Foto: john
econetic-Ford Foto: john
econetic-Ford Foto: john