Opel Insignia Foto: John Strandmo

Både det og at Opel har laget en overraskende god Vectra-erstatter, åpner for Insignia-suksess.

Men så var det Opel-renommeet som har skrantet litt de siste årene. Fra å være det tredje mestselgende merket, har interessen for Opel dalt gradvis.

Med Insignia tar tyskerne et langt steg i riktig retning. For nykommeren leverer – både når det gjelder kjøreegenskaper, design og kvalitet. Det meste i bilen gir et godt inntrykk og er med på å underbygge at dersom ikke Opel lykkes nå, så gjør de det aldri.

Markerer seg

Mens forgjengeren forsvant i mengden, markerer Insignia seg i konkurranse med VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6 og Toyota Avensis. Det bør derfor gi Opel det løftet fabrikken trenger.

Som kombikupé har Insignia fått et nydelig utseende med en sideprofil som skrår nedover mot bagasjelokket. Fint å se på, men kanskje ikke så praktisk for oss som ruver litt i terrenget. Innvendig takhøyde – i et ellers komfortabelt baksete – blir begrenset. Likevel gir jeg pluss for tilstrekkelig beinplass og 220-voltuttaket som gjør det mulig å bruke PC eller andre strømkrevende duppeditter.

Jeg er også fornøyd med bagasjerommet som kan utvidet når bakseteryggen felles ned. Men åpningen blir vel begrenset og vil gjøre det plundrete å få inn større gjenstander. På sedan er imidlertid ikke dette noe problem.

Førerplassen

Bak rattet får du go'følelsen med tysk orden og kvalitet i materialvalget. Skinnsetene – delvis el-styrt og inngår i utstyrspakken Cosmo – er bygget for brede, tyske rumper og gir en god kjørestilling. Ellers gir jeg pluss for et tosoners elektronisk klimaanlegg, varmereflekterende frontrute, regnsensor og fuktighetssensor som forhindrer dugg.

På veien gir Insignia er solid inntrykk. Kjøreegenskapene er gode og kupeen godt isolert mot støy. Med all teknikk på plass og piggfrie vinterdekk tar bilen seg godt fram på glatte tromsøveier.

Her kan jeg legge til at Insignia også leveres med 4x4. Og er du som meg – at biler i denne størrelsen bør ha automat – er også det tilgjengelig på 130-hesteren for rundt 30.000 kroner.

Stasjonsvogn

Insignia leveres med hele syv motoralternativ. På bensinsiden kan du velge fra 1,6 liter og 115 hester – starter på 285.000 kroner – til råskinnet med 220 hester. Likevel blir utgavene med110- og 130-hester volummodellene.

I løpet av april er også stasjonsvognen klar – med en startpris på 305.000 kroner. Den blir ruvende med en lengde på 4,91 meter – betraktelig lenger enn ovennevnte konkurrenter.

john.strandmo@itromso.no91372100

Årets Bil 2008 Opel Insignia Foto: john John Strandmo
Årets Bil 2008 Opel Insignia Foto: john John Strandmo
Årets Bil 2008 Opel Insignia Foto: john John Strandmo
Årets Bil 2008 Opel Insignia Foto: john John Strandmo