Opel Insignia sports Tourer Foto: Ronald Johansen RONALD JOHANSEN Ronald Johansen RONALD JOHANSEN

For det er ingen tvil om at også nykommeren, som har fått navnet Insignia Sports Tourer, er blitt en designmessig vakker doning. Når i tillegg komforten og kjøreegenskapene er på plass, skal salgssuksesser som Toyota Avensis, Mazda 6 og Ford Mondeo få noe å bryne seg på.

Lettkjørt

Min testbil hadde utstyrsbetegnelsen Cosmo og var lettkjørt. Med 245–dekk og 18–tommers felger viste ikke bilen antydning til sporing – selv ikke under de verste forholdene. 110–hesteren jobbet godt og var fint samstemt med 6–trinnskassen (manuell). Jeg savnet litt bedre effekt på lavt turtall, men med litt ekstra gassbruk ble savnet fort eliminert.

"Tromsø" har allerede testet sedan – en utgave jeg fant meg meget godt til rette i. Sports Tourer endrer ikke noe av inntrykket. Snarere tvert imot.

Hoppet bukk

Opel har valgt å hoppe bukk over stasjonsvognbetegnelsen. På den måten ønsker de å nærme seg Audi A4 og BMW 3-serie. Sammenlignet med disse kommer Insignia godt ut når du ser på plass – spesielt bagasje. Derimot skorter det noe når modellen tar oppstilling sammen med blant andre Avensis.

For Opel erkjenner at designet på Sports Tourer har gått foran antall liter i bagasjerommet. Valget var naturlig fordi utviklerne ønsket en bil med sportslige trekk. Mange Opel-tilhengere har reagert på det. Spesielt Vectra-eierne mener at tyskerne har tatt et steg tilbake med Insignia.

Elektrisk

Sports Tourer har el-drevet bakluke hvor høyden kan justeres. I tillegg er det plassert ekstra baklys på innsiden som kommer til syne når døren åpnes. Det er en sikkerhetsdetalj som flere bør kopiere.

Og bare for å avslutte praten rundt bagasjeromsvolumet: Med seteryggen nede kan gjenstander på nesten to meter puttes inn. Det er bra.

Insignia leveres med en rekke motoralternativ. Her hjemme vil likevel vår testbil og bensinutgaven på 1,8 liter og 140 hester blir mest etterspurt. Sistnevnte starter på under 330.000 kroner som Sports Tourer. Automatgir ligger på 20.000 kroner ekstra – uansett modell.

Miljøutgave

I sommer er også Insignia leveringsklar med sin EcoFlex-motor som både får lavere forbruk og utslipp. Også prisen blir påvirket i riktig retning.

Mottakelsen av "Årets Bil 2009" har vært god. Fra januar er 100.000 biler bestilt, noe Opel sier seg godt tilfreds med. Nå satses det på at salget øker ytterligere – spesielt her hjemme hvor kombinasjonen diesel/stasjonsvogn er et must for de fleste familier.

john.strandmo@itromso.no91372100

Opel Insignia sports Tourer Foto: Ronald Johansen
Opel Insignia sports Tourer Foto: Ronald Johansen