Mazda 6 STOR Foto: Marius Hansen

Jeg har kjørt begge utgavene som er i salg lokalt. Den ene med 125 hestekrefter og den andre med 185 hestekrefter. Sistnevnte har et dreiemoment på 400 Newton, noe som gjør at 0-100 km/t går unna på drøye åtte sekunder. Det er raskt for en stasjonsvogn på halvannet tonn.

Flying start

Da "folkemaskineriet" kom i fjor, fikk salget en flying start på grunn av flere forbedringer. Blant annet var både utslipp og forbruk betydelig redusert på 2-literen.

Med introduksjon av 2,2-literen er dette fulgt opp. Ved blandet kjøring er forbruket drøye halvliteren både for 125- og 185-hesteren. Det er meget akseptabelt ettersom sistnevnte har krefter i massevis og sparker fra som bare det. Vel å merke om du har asfalt under drivhjulene.

Krefter nok

Og akkurat det fant jeg under mine to tester. I takt med vårsolens inntreden, er det nok snøfrie veier å finne. Og det må til dersom du skal få valuta for pengene når gassfoten er i bruk.

Men ikke misforstå: Is og snø er ikke noe problem. Mazda 6 med store motorer tar seg godt fram – også med piggfrie vinterdekk.

Ved å øke volumet under panseret – det finnes også en 2,2-motor med 163 hester – har Mazda gått motsatt vei av det mange konkurrenter gjør. Samtidig har de tatt strupetak på utslippet og forbruket. Likevel vil de to kraftigste utgavene neppe bli volumselgere her hjemme. Det kan derimot 125-hesteren bli – i sterk konkurranse med 2-literen som har 140 hester og koster 20.000 kroner mindre.

"Versting"

Men tilhører du gruppen som ikke nødvendigvis må ha samme bil som naboen, er nykommerne greie alternativ. Spesielt 185-hesteren som med sine to markante eksospotter tydelig tilkjennegir at du står overfor en "versting" hva kraft angår.

Når det gjelder lavt støynivå, har jeg tidligere trukket fram den nye dieselboxeren til Subaru. Nyutviklingen til Mazda er nesten fullt på høyde når det gjelder desibel.

Siden jeg testet 2-literen, har Mazda 6 vært gjennom kollisjonstesten hos Euro NCAP. Der oppnådde modellen topprangering med fem stjerner i det nye vurderingssystemet som nå omfatter beskyttelse for voksne passasjerer, for barn og fotgjengere samt passiv sikkerhet.

Mazda 6 STOR Foto: Marius Hansen
Mazda 6 STOR Foto: Marius Hansen