Derfor kaller Peugeot sin siste modell for en crossover. Franskmennene har laget en funksjonell bil som med firehjulstrekk kunne vært veldig attraktiv i klassen.

Likevel er bakkeklareringen slik at den takler en brukbar traktorvei fram mot hytta. Og holder ikke standardutgaven på drivhjulene, leveres også ARS som ekstrautstyr.

Da snakker vi om elektronikk som bidrar til bedre feste mot ulike underlag.

I tre plan

3008 er bilen du setter deg inn i. Bortsett fra en litt kort pute i førersetet – med påfølgende slapp støtte for gassfoten – er det meste intakt. Interiøret virker solid – understreket av en svær midtkonsoll.

God takhøyde og det etter hver så karakteristiske panoramataket i glass, gir et godt inntrykk.

Også aller bakerst er forholdene gode. Umiddelbart virker bagasjerommet lite. Men her er det bare å løfte opp/fjerne et par dørkplater så åpner det seg lagringsplass i massevis. Faktisk i tre plan. Det gjør at ting du ikke trenger ofte kan skjules i hyllesystemet.

Sterk 1,6-liter

I utgangspunktet hører den minste dieselen puslete ut i denne bilen. Men la deg ikke lure. Med et brukbart dreiemoment, byr 109-hesteren på krefter i nok.

Dessuten er samspillet mellom motoren og 6-trinnskassen perfekt. I marsjfart er draget upåklagelig.

Og bare for å ha sagt det: Dette er samme maskineri som står i Ford Focus, Volvo V50 og C30. Kombinert med en halvautomatisk 6-trinnskasse (EMG), øker prisen med 6.000 kroner. Likevel bør løsningen vurderes.

Sikkerhet

Når det gjelder kjørekomforten, har Peugeot lagt inn en tredje støtdemper på bakakselen. Det gjør at 3008 krenger mindre. Til gjengjeld blir den litt mer stump i fjæringen – uten at det går ut over den franske følelsen.

Min testbil hadde utstyrsbetegnelsen Premium Pack. I den inngikk blant annet head-up-display hvor fart og avstand til forankjørende vises. Det øker sikkerheten ved at du slipper å fjerne blikket fra veien når du skal gardere deg mot eksempelvis fartsbot.

Firehjulsdrift

I 2011 kommer en hybriddrevet 4x4-versjon i salg. En 200 hesters bensinmotor driver forhjulene, mens elmotoren tar seg av det bakre drivverket.

Da lover Peugeot et blandet forbruk på 0,41 liter og et utslipp på 109 gram per kilometer.

crossover Foto: john