For svenskene har ikke akkurat tenkt ny design på 9-3. Derimot kommer både 9-5 og 9-4X med et nødvendige og etterlengtede løft senere i år. Men ennå gjenstår det å se hva Saab har fått til – midt i finanskrisen hvor den svenske stat vurderer å hente aksjemajoriteten hjem igjen.

Solid veigrep

Med sitt nye system for firehjulsdrift, som er utviklet sammen med Haldex, har Saab forbedret kjøreegenskapene betydelig. Jeg snakker da om sikrere veigrep, raskere akselerasjon, bedre stabilitet og svingegenskaper.

Når du i tillegg får ta ut kreftene i den råspreke toliteren med turbo, er det meste på plass. I sum innbyr dette ren kjøreglede – selv på speilglatt vinterføre. Jeg kan bare forestille meg hva bilen er god for på tørre sommerveier.

Som Subaru-kjører siden tidlig på 1990-tallet vet jeg å sette pris på et godt 4x4-system. Her må jeg erkjenne at Saab virkelig har gjort jobben sin.

Selv om XWD ikke betyr en 50/50-løsning hva drift angår, er systemet hele tiden på jakt etter den mest optimale utvekslingen hjulsettene imellom. Det gir deg inntrykk av å være på trygg grunn – uansett underlag.

Krefter nok

Min testbil var dessuten utstyrt med eLSD – en elektronisk regulert differensialbrems i bakakselen som fordeler momentet til det hjulet som har best feste. Under krevende forhold gir det bedre og sikrere fremdrift – spesielt på svingete veier. Prisen ligger på fire tusenlapper, men er verdt hver eneste krone.

Saab har selvsagt sin grommotor på 2,8 liter og V6. Men det er likevel de mindre utgavene som svenskene er kjent for. Det betyr likevel ikke at disse mangler fraspark. Nei, to liter, fire sylindre, turbo, 210 hester og imponerende 300 newton er mer enn nok for oss nordmenn.

Girhendler på rattet

Foruten eLSD hadde min sportskombi (stasjonsvogn) sekstrinns automatgir som også kan benyttes manuelt, og da betjenes den med girhendler på rattet, pilotpakke med alarm, integrert telefonløsning, regn- og ryggesensor, bi-xenon svingbare hovedlykter, navigasjon og et fett Bose-anlegg på 300 watt. Prisen på herlighetene er 87.000 kroner.

Dermed nærmet prisen seg raskt 650.000 kroner. Det er mye penger i disse finanskrisetider. Men er man Saab-fans, er det bare å bla opp. Du får mye bil og moro for pengene.

Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Foto: Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen
Saab xwd Saab 9-3 Aero XWD aut Foto: Lars Åke Andersen Lars Åke Andersen