Den nye Toyotaen er et klart bevis på at du ikke trenger en svær SUV for å komme deg rundt på vinterglatte veier samt ta deg fram til hytta. Urban Cruiser er bygd for å mestre disse utfordringene – samtidig som den er snebben som bybil. Og selv om den er under fire meter fra snute til hekk, er det rom både for folk og gods.

Småtøff

Salgsapparatet til vår lokale forhandler har fått merke kundenes interesse for bilen. I tillegg til at den er småtøff, passer størrelsen de fleste. At den i tillegg leveres med samme firehjulssystem som RAV4, er også et pluss. Derfor er det flere enn meg som spår Urban Cruiser en lys fremtid – en bil som vil markere seg i øvre del av salgsstatistikken.

Her vil jeg nevne at modellen også leveres med forhjulstrekk. Men selv om prisforskjellen er på 25.000 kroner, får du en mer riktig bil tilpasset det lokale veinettet.

God motor

Maskineriet på beskjedne 90 hester fremstår som et godt valg. Selv om den ikke er en kruttønne på lavt turtall, gir den etter hvert et fraspark som er bedre enn forventet. Kombinert med 4x4, som i hastigheter under 40 km/t kan låses i en 50/50-posisjon, blir også kjøreegenskapene gode. Og når også støynivået en lavt, blir konklusjonen deretter.

Jeg var så vidt innom det interiørmessige i form av god plass. Det som ikke imponerer, er bruken av plast. Det gir et "billig" inntrykk. Jeg savnet også litt bedre sittekomfort – lengre sittepute og bedre ryggstøtte.

Gubbestempel

Med Urban Cruiser legger Toyota bort inntrykket av at de lager biler for gamle gubber. Denne gir et visuelt riktig inntrykk og har dessuten en startpris som er overkommelig for mange på jakt etter ny doning. Merkets velkjente kvalitet er heller ikke noe minus.

At bilen, bortsett fra Suzuki SW4, er alene i dette sjiktet, vises på antall bestillinger som er kommet siden lanseringen for få uker siden.

Da er totalinntrykket at Urban Cruiser er mer enn grei for kjernefamilien og idealbilen for voksne par.