Sett fra siden består Toyotas nykommer av en for- og bakskjerm med en stor dør imellom. Innvendig er "lilleputten" ruvende – i bredden. Kupeen gir oss storvokste armslag i massevis. I lengden derimot blir alt litt mer begrenset. For selv om japanerne kaller dette klodens minste bil med fire seter, holder ikke baksetet til annet enn korte turer.

Praktisk bil

I mitt tilfelle ble førersetet satt i bakerste posisjon. Så valgte jeg å legge ned den ene halvparten av bakseteryggen. Dermed ble det en grei plass både til treningsbagen og handleposene. Samtidig kunne jeg putte inn to passasjerer som ikke hadde så mye å utsette på plassen.

IQ er etter min mening blitt den geniale bybilen. Den er lett å kjøre, har lavt forbruk og tilfredsstiller også de miljøbevisste med et utslipp på kun 99 gram per kilometer. Utrolig er også svingradiusen som er på beskjedne 3,9 meter. Det siste gjør at IQ (nesten) snur på 5-øringen om det skulle trenges.

IQ mot Smart

Toyota har valgt betegnelsen IQ på sin miniutgave. Men det er ikke bare i navnet at bilen overgår Smart – som er 29 centimeter kortere. Uansett hvordan du snur og vender på det, er IQ det beste kjøpet. Det til tross for at Smart både er billigere, bruker mindre drivstoff og har mindre utslipp.

Dessuten er Toyota IQ en bil i tiden. Med en lengde på under tre meter (), trodde jeg at det knapt nok var plass til føreren. Men der tok jeg skammelig feil.

Masse utstyr

Utstyrsmessig kommer lille IQ også godt fra det. Eller hva skal man si til ni kollisjonsputer – den første bilen med airbag over bakruten – antiskrens, antispinn, automatisk klimaanlegg, start- og stoppknapp, lydanlegg med seks høyttalere og AUX-inngang som betjenes fra rattet og tåkelys. For ikke å glemme det kuleste kupélyset i en LED-utgave jeg har sett.

I utgangspunktet imponerer ikke tresylinderen på 1 liter med 68 hester og 91 Newton. Men faktisk rekker det lenge. Ønsker du derimot mer futt, leveres IQ med en 1,4-liter diesel som har 90 hester og 190 Nm. Senere får bilen også den nye 1,33-literen som nå benyttes i Yaris.

Alle utgavene kan leveres med Toyotas nye trinnløse girkasse kalt Multidrive.

IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå
IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå
IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå
IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå
IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå
IQ heter den lille toyotaen. Foto: Jon Terje Eiterå