Toyota Yaris Foto: John Strandmo

Nye motoralternativ gjør bilen enda mer interessant.

Det er noen år siden Toyota Yaris ble "Årets Bil" i Europa. Men fortsatt har modellen draget på mange – både kvinner og menn.

Størrelsen, at bilen er hendig og praktisk og at Toyota er kjent for kvalitet, har gjort sitt til å holde salgstallene opp.

Ikke så mye

Stilt ved siden av hverandre er forskjellen på en fjorårs-Yaris og årets modell merkbar. Men hver for seg skal du sjekke litt ekstra for å finne hva faceliften innebærer. I tillegg til ny front, er også hekken pyntet på med ny fangerdesign og nye lykter.

Men det er først og fremst nymotoren – 1,33-literen med stopp-/start-funksjonen – som omverden har reagert mest positivt på. Med den øker antall hester til 100 – noe som gjør bilen til en aldri så liten hissigpropp på veien.

Miljømotorer

Likevel er maskineriet "miljøvennlig". For med stopp-/start-funksjonen, blir motoren slått av – eksempelvis i veikryss. På den måten holdes forbruket og utslippene nede. Og bare for å ha sagt det: Yaris nærmer seg 100-grensen når det gjelder Co2-utslipp.

I tillegg til bensinmotoren, leveres nå 1,4 liter diesel med partikkelfilter. Med 6-trinns girkasse, som også er på 1,33-literen, er utslippet 110 gram per kilometer.

Byvennlig

Jeg var inne på kjøreegenskapene. Yaris er og blir en byvennlig bil med ditto god funksjonalitet og komfort. Er du blant dem som foretrekker automatgir, leveres bilen med en Multimode-kasse som også kan brukes manuelt. Den koster kun fem tusenlapper og kan også betjenes på rattet. Men da mister du stopp-/start-funksjonen.

Videre leveres Yaris både som 3- og 5-dørs utgaver. Baksetet, som har en 60/40-løsning, kan justeres i lengderetningen og med seteryggene nede, blir gulvet bak helt flatt. De samme ryggene kan også reguleres 10 grader som passasjerene ønsker en mer avslappet sittestilling.

Mer utstyr

Nye Yaris er allerede kollisjonstestet og oppnådde fem stjerner hos Euro NCAP.

Når det gjelder utstyr, skilter Yaris med to nye nivå – Lux og S. Men alle modellene har klimaanlegg, antiskrens, elvindu foran og justerbart ratt. Min testbil hadde dessuten 15 tommers alufelger, tåkelys foran og sportsinteriør. Dessuten var de tradisjonelle, digitale instrumentene erstattet med analoge utgaver.

Toyota Yaris Foto: John Strandmo