Skoda Yeti 4WD Yeti er oppkalt etter den avskyelige snømannen. Det gjenspeiler ikke inntrykket av bilen, som er et nytt blinkskudd fra Skoda.

Bilmerket har stor suksess med Octavia – en bil som i fjor ble bestselgeren i Tromsø. Men Skoda har manglet en modell som kan konkurrere i SUV-klassen. Det har Yeti til hensikt å gjøre og har – etter bare kort tid – slått knockout på mer etablerte merker i en rekke tester.

Kasseform

I VW-konsernet er Yeti 21 centimeter kortere enn bestselgeren Tiguan. Men på grunn av sin kasselignende form, er ikke romfølelsen i kupeen dårligere. Yeti har god plass, stor takhøyde og god sittekomfort.

Og apropos det siste: Baksetene består av tre separerte stoler som både kan justeres i lengderetningen, demonteres uavhengig av hverandre og sågar flyttes. Det første gjør at bagasjeplassen – når det er nødvendig – kan økes med 100 liter med setet i fremste posisjon.

Lettkjørt

Bilen er lettkjørt. Fra førersetet har du oversikten. Bortsett fra midtstolpen, som på grunn av bredden hindrer noe av sikten til siden, går parkering og kjøring i bygatene greit. 110-hesteren skal etter sigende tåle 1,8 tonn på hengerfestet. Jeg prøvde den uten påheng og fant ingenting å utsette på futten.

Dieselmotorene i Yeti varierer fra nevnte 110 til 170 hester. Men samtidig stiger prisen veldig raskt – til hele 419.000 kroner for sistnevnte med høyeste utstyrsnivå. Derfor blir utvilsomt min testbil mest etterspurt – en utgave som gikk rett inn på "10 på topp"-listen over modeller solgt lokalt i januar.

Euro 5-kravene

Et stort pluss er det også at Skoda nå kun leveres med common rail-maskineri som oppfyller Euro 5-kravene hva utslipp angår. Dermed slipper du de høylydte pumpedysemotorene som tidligere ga enkelte Skoda-modeller et støyproblem. Nå er det senket mange hakk.

SUV og firehjulstrekk er manges ønske nr. 1 når det gjelder valg av bil. I denne klassen møter Yeti en rekke robuste og etablerte modeller. Likevel har jeg en følelse av at Skoda har gjort det igjen. At Yeti skal bli en like stor suksess som det Octavia er i stasjonsvognklassen.

Skoda Foto: John Strandmo
Skoda Foto: John Strandmo