Liten Peugeot 107 Foto: Jon Terje Eiterå

Toyota har utropt sin minibil IQ til verdens minste fireseter. Nå hevder Peugeot at 107 er byens billigste.

For det er ikke til å komme bort fra at 107 er en rimelig doning. Utstyrsbetegnelsen Urban, som ikke har ESP, koster hundrelappen under 130.000 kroner.

En Trendy med antiskrens, flere kollisjonsputer i tillegg til de fire som er standard og radio og CD-spiller, koster 16.000 kroner mer. Også det er veldig fordelaktig. Nå skal det legges til at begge prisene er netto – ettersom utgavene opprinnelig koster henholdsvis 149.000 og 157.000 kroner.

Et samarbeid

107 er resultatet av et samarbeid mellom Peugeot, Toyota (Aygo) og Citroën (C1). Alle bilene har samme plattform.

Når det gjelder 107, er det utrolig hva franskmennene har fått plass til på 343 centimeter. Lengden gir rom til både fire voksne – med normal størrelse – og litt bagasje.

Hva innredningen angår, oser det på ingen måte luksus av de ulike løsningene og materialvalget. Men jeg fant meg fort til rette i miniutgaven. Og etter å ha prøvd baksetet, måtte jeg erkjenne at 107 faktisk rommer det produsenten lover.

Overrasker

Også når det gjelder kjøreegenskapene, overrasker Mini-Peugeoten. De 68 hestekreftene er mer enn arbeidsvillige. Her skal jeg imidlertid erkjenne at det må litt giring og clutching til for å unngå "kvelningsfornemmelsen". Men det må man ta som en del av pakken på biler som 107.

Og så må du være forberedt på støy – spesielt fra piggdekkene som var påsatt. Men mangelen på isolasjon og støydemping kan kompenseres med bruk av piggfrie vinterdekk – noe stadig flere tromsøbilister går over til.

Min testbil var utstyrt med en 5-trinns manuell kasse. Men 107 leveres også med et elektronisk styrt gir – en løsning til 5.000 kroner. Det gjør bilen litt tregere, men er veldig greit å ha på en urban doning.

Liten Peugeot 107 Foto: Jon Terje Eiterå
Liten Peugeot 107 Foto: Jon Terje Eiterå