Jeep Patriot Foto: John Strandmo

Utvendig er det kun snakk om nye farger. Innvendig derimot, er Patriot "snudd på hodet". Blant annet har modellen fått et helt nytt instrumentpanel, nytt innertak, ny design i dørene og nytt midtkonsoll med polstrede armlener.

Dessuten et nytt Bose-anlegg med ni høyttalere på plass – med muligheter for å lagre 3.000 favorittlåter på harddisken og tilkoblinger for både DVD og MP3. Det er også blitt plass til en rekke nye oppbevaringsrom – samt navigasjon, skinnratt og -seter på Limited-utgaven.

Bedre isolert

Dessuten er dørken foran og torpedoveggen bedre isolert. Når bagasjerommet i tillegg er teppebelagt, er støynivået senket betraktelig.

Jeg nevnte motoren. Den leveres nå med partikkelfilter og hadde nylig – i en drivstoffkonkurranse mellom London og Berlin – et forbruk på beskjedne 0,42 liter på mila. Det ligger langt unna forbruket som fabrikken oppgir. En del av årsaken ligger utvilsomt i 6-trinnskassen som matcher turbomaskineriet perfekt.

Gunstig pris

Med sine karakteristiske Jeep-trekk er Patriot også prismessig gunstig. Importøren har – til tross for oppjusteringene – valgt å beholde kampanjeprisen fra i fjor høst. Det plasserer Sport-utgaven blant de beste i klassen. Også Limited-utgaven kommer fra det med æren i behold.

Patriot er bilen som takler tøffe forhold. Snø og gjørme er ingen problem for amerikaneren – spesielt ikke når 4WD-systemet er låst. Med 20 centimeters bakkeklaring, er patriot klar for det meste.

Konklusjon: Patriot er blitt enda mer bil for pengene.

Jeep Patriot Foto: John Strandmo