Av John Strandmo

Med en samlet effekt på 299 hester og 791 Nm i dreiemoment, går maskineriet på tre måter: Bare på bensin eller batteri eller en kombinasjon.

Elmotoren foran sitter sammen med hovedmotoren og gir deg alene en kjørelengde på fire kilometer. Drivverket bak har kun som oppgave å sørge for tilfredsstillende firehjulstrekk.

Friskt fraspark

Samlet gir dette et fraspark av de sjeldne. Men selv under full akselerasjon, maler motorene som en liten pusekatt. Kjempekreftene merkes kun i form av press mot seteryggen. Lydmessig skal du ha godt høreapparat for å få med deg at motorene er i sving.

Men selv om RX 450h høres ut som en racerbil, er det ennå et stykke igjen før hybriden havner i den kategorien. Tross alt er det nesten 2,2 tonn som skal forflyttes.

Sammenlignet med forgjengeren – RX 400h – er 2010-utgaven forbedret på en rekke, vesentlige punkt. Blant annet er motoreffekten 10 prosent bedre, mens forbruket er redusert med betydelige 23 prosent.

Forbedret

Også interiør- og eksteriørmessig er modellen videreutviklet. Kupeen er blitt romsligere, setene mer tilpasset store nordmenn og komforten grenser mot det herlige. Selv bagasjerommet, som ikke er det største i klassen, er plusset på noen titall liter.

Lexus har forlatt løsningen med berøring på skjermen når ulike funksjoner skal utføres. Nå styres alt av en noe overfølsom joystick som tar tid å venne seg til.

Kjøremessig er RX 450h kraftig forbedret. Selv om denne takler svinger bedre enn forgjengeren – takket være aktive stabilisatorstag – er det på landeveien all teknologien kommer til sin rett. Vi snakker rett og slett om ren nytelse.

I terrenget derimot fikk jeg følelsen av å være på "gyngende grunn". Men den klarte oppgaven.

Som en Lexus

Hybriden fremstår nå som en Lexus – og ikke med likhetstrekk fra Toyota. Den er blitt en ettertraktet vare for personer som ønsker en stor SUV – ikke la deg lure av at produsenten kaller dette en crossover – samtidig som de vil fremstå som miljøvennlige.

Det har imidlertid ikke våre politikere tenkt å belønne. For samtidig som japansk ingeniørkunst virkelig har gjort sitt ytterste, oppveies ikke miljøgevinsten av vekttillegget på bilen. Totalt straffes kjøperne med en prisøkning på 58.000 kroner – noe som burde vært det motsatte.

Lexus 450h Foto: Jon Terje Eiterå
Lexus 450h Foto: Jon Terje Eiterå
Lexus 450h Foto: Jon Terje Eiterå