Honda Insight Hybrid Foto: Jon Terje Eiterå

For mange er miljøaspektet viktig når bil skal velges. Men i disse krisetider er også prisen et viktig element.

Da har Insight en stor fordel – ettersom billigste Prius er nesten 30.000 kroner dyrere. Det blir forhandlerens beste våpen fremover.

Bred erfaring

Begge fabrikkene har etter hvert fått en bred erfaring med kombinasjonen forbrenning- og elektromotor. I rettferdighetens navn skal det sies at Honda var først ute for ti år siden. Men Prius har rådet grunnen alene her hjemme. Det skyldes at Insight i hovedsak ble solgt "over there" – da som en toseter. I tillegg ble produksjonen stoppet i 2007 – før modellen nå relanseres som en kombi personbil.

De som handler hybrider, har ikke 0-100 i tankene. I stedet ønskes en bil med lavt utslipp og forbruk. Og selv om ikke Insight er oppsiktsvekkende på disse feltene, blir du som fører hele tiden minnet opp at det lønner seg å være lett på gassfoten i denne typen biler.

Blomster

Underveis får du god hjelp i en elektronisk, trinnløs CVT-kasse. Med den grønne Econ-knappen inne, blir både giringen, gassresponsen og motorstyringen softere. En stopp/start-funksjon som gjør at motoren kuttes mens du venter på grønt lys og smale dekk som minker rullemotstanden, er element som gjør sitt.

Men også instrumenteringen er laget slik at jo mer økonomisk du kjører, jo grønnere er belysningen. Dessuten kommer det fram blomster som en ytterligere påminnelse til at det skal være lønnsomt å ta det med ro i svingene. Og jo mer utsprunget symbolene er, jo bedre jobb har du som fører gjort.

Greit alternativ

Insight er blitt et greit alternativ til eksempelvis en dieselutgave i samme klasse. Også når det gjelder kjøreegenskaper og komfort, er bilen fullt på høyde med konkurrentene (se bort fra hybridløsningen) i C-segmentet. Men det skal ikke mye gasspådrag til før turtellernålen runder 5.000. Det skjer raskt ved eksempelvis forbikjøringer. Da blir motorlyden deretter.

I førersetet finner du deg fort til rette og blir straks overveldet av all instrumenteringen som blant annet skal hjelpe deg til å bli en mer økonomisk sjåfør.

Stjeler plass

I baksetet stjeler kombidesignet en del av takhøyden. Jeg tror heller ikke tre voksne vil finne seg helt til rette. Til det blir plassen for begrenset.

I bagasjerommet er volumet bedre enn eksempelvis i en Golf og en rekke smårom er hendig når mindre gjenstander skal stikkes unna.

Min testbil hadde utstyrsbenevnelse comfort. Som elegance får du blant annet navigasjon, kurve- og tåkelys, xenon hovedlys og alarm for 30 tusenlapper mer.

john.strandmo@itromso.no91372100

Honda Insight Hybrid Foto: Jon Terje Eiterå
Honda Insight Hybrid Foto: Jon Terje Eiterå
Honda Insight Hybrid Foto: Jon Terje Eiterå
Honda Insight Hybrid Foto: Jon Terje Eiterå