Uansett – MPV-en er ingen nykommer for Fiat-frelste. Denne utgaven så dagens lys for halvannet år siden. Her på berget er Croma som en nykommer å regne.

Mer tilpasset

Croma er i størrelse lik de lokale bestselgerne Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 6. Og da tenker jeg selvsagt på stasjonsvogner. Sånn sett er italieneren heldig stilt, ettersom bilen har fått det beste fra stasjonsvognen og flerbruksbilen. Med sin romslige kupé, gode lasteevne og gode komfort, har Fiat konstruert en modell som absolutt bør kunne konkurrere.

Men så var det bilvanene til tromsøværingen. I årenes løp har søreuropeiske doninger ikke akkurat vært blant toppene på bestselgerlistene. Til tross for at begrep som Abarth, lekkert design og spreke motorer har klinget godt i folks ører, er det blitt med det.

Go'biten

Croma er bilen du setter deg inn i. Store og godt polstrede seter er den første go'biten jeg registrerer. Deretter er romfølelsen betydelig – både foran og bak. Men også designmessige detaljer kvikker opp. Spesielt bør modellen passe barnefamilier bra.

Croma ble opprinnelig levert med en råsterk rekkefemmer under panseret. Men nå er det miljø som teller. Derfor er Croma utstyrt med en 1,9-liter multijet turbodiesel som føyer seg inn i Fiats modellinje kalt PUR-O2.

I den forbindelse er det ikke bare gjort motormessige justeringer. Utvekslingen er også modernisert, dekkene er lettrullende og det benyttes en olje med lav viskositet. I sum gir det lavt forbruk – ned mot 0,4 liter på landevei – og utslipp.

Hjelper føreren

Bortsett fra Croma, er samtlige modeller utstyrt med Ecodrive – et nytt system som hjelper føreren til å kjøre mest mulig miljøvennlig. Men importøren lover at også nykommeren skal ha dette på plass like over sommeren.

Ved å putte en vanlig USB-minnebrikke i systemet, blir dataene overført. Dermed kan du lese av og studere kjørestilen din på PC-en. Er du for hard på gassen, gir systemet deg råd om hvordan du kan endre kjøremønsteret.

Godt utstyrt

På utstyrssiden har Croma blant annet MP3-kobling, handsfree bluetooth med stemmestyring, tosoners klimaanlegg, antispinn, ESP, hillholder, adaptive kurvelys og Bi-xenon hovedlys.

Av sikkerhetsdetaljer nevner jeg syv kollisjonsputer. Mot et tillegg i prisen monteres det også airbager på siden bak. Modellen har oppnådd fem stjerner i Euro NACP-testen.