Årsaken er at det ligger en personbilplattform i bunnen – hentet fra Scénic og Mégane. Sammenlignet med forgjengeren er forskjellen merkbar. Dessuten er plassforholdene langt bedre. Bilens lengde er strukket med 18 centimeter. Når bredden er økt nesten tilsvarende, gir det en volumøkning bak skilleveggen som rommer det meste.

Funksjonell

Jeg har testet Express-utgaven i drøye 300 kilometer under ulike forhold. Inntrykket jeg sitter igjen med er først og fremst at bilen har god funksjonalitet – enten du bruker den på langtur til hytta eller som næringsdrivende i byen.

Varebilen var utstyrt med det Renault kaller et eco2-maskineri. I tillegg til lavt forbruk på drøye halvliteren ved blandet kjøring, er også utslippet av CO2 på et anstendig nivå.

Av standardutstyr nevner jeg kjørecomputer, parkeringsradar bak og aktive kjørelys. Dessuten hadde min testbil fabrikkmontert utstyr for nesten 20.000 kroner – blant annet klimaanlegg, radio/CD med fjernbetjening på rattet, elvindu og -speil samt tåkelys.

Ikke raskest

Jeg var inne på fart: Kangoo Express er ikke den raskeste på veien. Men i kombinasjon med en 5-trinns girkasse, fungerer 70-hesteren bra. Spesielt når du kommer opp i fart. Da trekker den godt – selv etter at jeg fylte opp bak. Det jeg trodde skulle bli en tur med heftig bruk av clutch og girspake – som for øvrig er hendig plassert nederst på dashbordet – endte med rolig kjøring i behagelige og myke seter. Og selv om rattet kun kan justeres opp/ned, fant jeg en fin kjørestilling. Som prikken over i-en gir store vindusflater god oversikt og mye lys i kupeen.

Noe mangler

I lasterommet er det som sagt god plass. Bakdøren er todelt og sånn sett grei å bruke om du kun skal ut og inn med små gjenstander. På høyre side finne du dessuten en hendig skyvedør – med glass. Den gjør at du slipper å krype inn etter ting og tang, men i stedet kan komme enkelt til fra siden.

Men noe mangler likevel. Med tanke på at Kangoo Express er fordelaktig i pris, burde Renault fått inn både antispinn og partikkelfilter på listen over standardutstyr. Ikke minst er ESP nødvendig om en kinkig situasjon skulle oppstå. Skal du ha det, må du anskaffe 85-hesteren som koster seks tusenlapper mer.

varebil Renault Renault Kangoo Express Foto: john John Strandmo
varebil Renault Renault Kangoo Express Foto: john John Strandmo
varebil Renault Renault Kangoo Express Foto: john John Strandmo
varebil Renault Foto: john