Honda Jazz Foto: Lars Åke Andersen

For tiden kommer bybilene nærmest som på samlebånd. I tur og orden har "Tromsø" testet Opel Agila, Ford Ka og Hyundai i10. Og bare for å ha sagt det: Det kommer flere tester i denne klassen fremover.

Enda bedre

Da Jazz ble lansert første gang i 2001, høstet bilen mange lovord. På hjemmemarkedet ble den "Årets Bil".

Andre generasjon er ikke noe unntak. Honda har skapt en bil med gode kjøreegenskaper og bedre aerodynamikk slik at den møter kravene til dagens småbiler.

Men det er først og fremst på plassen at Jazz vekker oppsikt. Dessuten er variasjonsmulighetene hva last og bagasje angår ytterligere forbedret i forhold til forrige utgave.

Honda har kalt baksetet for "Magic Seats" – på grunn av de fleksible mulighetene du har med å legge ned seterygger, løfte opp putene og flytte passasjersetet foran. Sånn sett rommer lille Jazz gjenstander på opptil 2,4 meter på en flat dørk. Derfor smykker Jazz seg med klassens beste lasteplass.

Kraft og komfort

At kupeen har vokst både i bredde og lengde, gir bedre komfort, også på lange turer. Jeg – med mine 189 på strømpelesten – fikk grei plass, også bak førersetet. Takhøyden var tilfredsstillende og sittestillingen det samme.

100 spreke hester fordelt på 1.000 kilo gir en fin balanse. For selv om vi her snakker om en småbil, spenner Jazz godt fra når det trengs. Og dersom du tilhører dem som helst ikke vil plundre med giring, leveres bilen med i-Shift (intelligent giring) – en sekstrinnsløsning med girhendler på rattet. Det koster deg ti tusenlapper ekstra, men kan være verdt prisen.

Godt utstyrt

Jazz fremstår som en godt utstyrt bil. Både antispinn og -skrens er på plass. Funksjonsratt, automatisk klimaanlegg, sentrallås, elvindu og et brukbart stereoanlegg med MP3-uttak hører med.

På motorsiden kan du velge mellom to bensinvarianter på 1,2 og 1,4 liter – begge med Hondas VTEC-teknologi. Førstnevnte har 90 gamper under panseret. Med tanke på forbruk og utslipp kan begge konkurrere med de beste dieselmotorene i klassen. Faktisk oppgir Honda et forbruk på 0,45 liter på landeveien – noe som er meget akseptabelt.

Honda Jazz Foto: Lars Åke Andersen
Honda Jazz Foto: Lars Åke Andersen
Honda Jazz Foto: Lars Åke Andersen