Nye Peugeot 5008 er blitt en fleksibel og lettkjørt flerbruksbil med plass til syv om du velger største utgave. Modellen blir en tøff konkurrent til d etablerte MPV-ene. HEAD-UP: I tillegg til vanlig instrumentering, har 5008 også head-up i frontruten med blant annet avstandskontroll. Foto: Jon Terje Eiterå

Peugeot sin nyeste bil er en blanding av lillebror 3008 og Citroën C4 Grand Picasso.

Det som først og fremst overrasker, er kjøreegenskapene og effekten i turbodieselen på 1,6-literen. Med denne introduksjonen skal etablerte MPV-ere, som bestselgeren VW Touran og Toyota Verso, virkelig få noe å bryne seg på. For selv om samtlige leveres med syv seter, er 5008 henholdsvis 11 og ni centimeter lenger. Og det merkes godt når store og små skal ut og inn fra tre seterader.

Tatt godt imot

Det er ikke lenge siden Peugeot lanserte 3008 – en bil som har fått god mottakelse. Selv om de tekniske likhetstrekkene er mange, er 5008 blitt helt forskjellig – ikke minst designmessig.

Eksteriørmessig er den iøynefallende og karakteristiske "haikjeftgrillen" tonet kraftig ned. De store vindusflatene som omkranser kupeen, gir et inntrykk av at 5008 er heltrukket i glass.

Dette inntrykket forsterkes ved at de store bakre siderutene glir elegant over i bakruten. Frontruten måler hele 1,7 kvadratmeter, mens panoramaglasstaket er nesten like stort. Totalt er det nesten åtte kvadratmeter glassflater i bilen – noe som gir eksepsjonelt godt lys og høy trivsel for både fører og passasjerer.

Grei motor

5008 kan leveres med fire motoralternativ. Men alt tyder på at ni av ti kunder vil foretrekke turbodieselen på 1,6 liter med 109 hester.

Det er et maskineri som kommer godt ut av det med tanke på forbruk og utslipp og som benyttes av flere merker og i andre Peugeot-modeller. Motoren virket samarbeidsvillig under min test. Støynivået er lavt, du sitter høyt og godt og har – takket være de enorme glassflatene – en oversikt av de sjeldne. Spesielt passasjerene. I sum ga dette kjøreglede i massevis.

5008 leveres også med en trinnløs EMG girkasse. Det øker prisen med seks tusenlapper og kan være en god investering.

Godt utstyrt

Innredningen i 5008 er svært fleksibel. De tre individuelle setene i midtraden kan flyttes 13 centimeter i lengderetningen. De kan også, som de bakerste, enkelt felles ned i gulvet. Passasjerseteryggen foran kan også felles ned. Lengden på lasterommet blir da 2,76 meter.

Min testbil hadde betegnelsen Premium Pack. Foruten bakkestartfunksjon, to-soners klimaanlegg, bedre stereo, elektrisk håndbrems, dekktrykksensor og parkeringssensor bak, er også head-up display blitt standard. Funksjonen gir den viktigste førerinformasjonen på et gjennomsiktig panel i øyehøyde slik at du ikke må ta blikket fra veien når du kjører. I displayet ligger også avstandsvarsling - som via en radar på støtfangeren måler tid og avstand til kjøretøy foran.

Pluss:

Fleksibel

Fin kjørekomfort

Sprek motor

Minus:

Sikten bakover

Møter tøff konkurranse