Det har – ifølge Møller-selger Jan Arne Martinsen – satt fart i det lokale salget. Så langt er ti biler bestilt. Han tror at utgaven kan bli årets bestselger blant varebilene i denne klassen. I år forventer importøren å selge drøye 2.500 Caddy varebiler. En tredjedel vil bli levert med 4Motion, som fordyrer prisen med knappe 20.000 kroner.

Permanent

Haldex 4-systemet gjør at bilen trekker permanent på alle fire – i utgangspunktet i en 90/10-løsning. Men den elektroniske styringen, som blant annet mottar signaler fra turtallsføleren, gasspedalen og hjulsensorene, bruker bare en brøkdel av et sekund på å koble inn firehjulstrekken.

Det gjør Caddy til en bil som får deg fram dit du skal – selv når kommunen ikke har brøytet skikkelig.

Når det gjelder lasteevnen til Caddy, er rommet bak skilleveggen uendret. Men på grunn av plassen Haldex-systemet krever, har VW sett seg nødt til å fjerne reservehjulet på 4x4-utgaven. På den annen side finner du er reparasjonssett som forhåpentlig gjør samme nytte.

Sterk motor

En varebil blir brukt mest urbant. Og i bygatene fungerer Caddy utmerket. Men etter rundt 300 kilometer på landevei, overrasker modellen. 105-hesteren er arbeidsvillig og i kombinasjon med 6-trinnskassen, som er standard på 4Motion, blir kjøreopplevelsen optimal.

Caddy med 4x4 leveres også i en utgave basert på personbilen. I den er komforten høyere ettersom det kun er baksetet som er fjernet. Utgaven koster 266.000 kroner.

Og er ikke denne størrelsen nok, finnes også en Maxi-versjon som er 48 centimeter lenger. Her må du nøye deg med forhjulsdrift til 228.000 kroner.

Caddy vare med 4x4 VW Caddy Foto: john John Strandmo
Caddy vare med 4x4 VW Caddy Foto: john John Strandmo
VW Caddy Foto: John Strandmo
VW Caddy Foto: John Strandmo