Naturvernforbundet i Troms v/Ragnhild Sandøy og Vegar Skogland har en meget opplysende artikkel om E8 i Nordlys side 3 lørdag. Her summeres kommunens og Vegvesenets dilemmaer ved at ingen av de beste løsningene er på bordet hittil som ferdig utredede alternativ.

Hvis byrådet vil skjære gjennom og skape fremdrift for E8s beste løsninger, så kan man benytte en kombinasjon av ferdige utredninger og fremtidsløsning:

1. Sørbotn – Ramfjordmoen ble ferdig utredet av Vegvesenet i 2007 og har i 2013 fått fjernet alle innsigelser. Den er klar til planvedtak.

2. Tindtunnelen Ramfjordmoen – Tomasjord er ferdig utredet med KU og planforslag. Planen ble levert til kommunen i august 2012 og venter fremdeles på 6 ukers offentlig høringsrunde. Etter byrådsvedtak om høringsrunde og merknadsbehandling kan trasévalg vedtas. Så kan reguleringsplan iverksettes.

3. Naturvernforbundets forslag om tunnel Sørbotn – Ramfjordmoen i Fagerfjell kan være det som er mest fremtidsrettet. For å unngå tidstap i forhold til NTP (Nasjonal Transportplan), så bør plan 1 og 2 få sine vedtak nå. Det kan inngå i planvedtaket for Sørbotn – Ramfjordmoen at kommunestyret ber Statens vegvesen om å se nærmere på tunnel som alternativ.

Med dette kan Tindtunnelen med 13,5 km avstandsgevinst komme i gang med gjennomføringen. Så kan man bruke dagens vei Sørbotn – Ramfjordmoen inntil valget gjøres mellom tunnel og vei i fjellsida.

Byutvikling arbeider fortsatt med en trase for E8 som er dårligst, lengst, dyrest og har omfattende innsigelser og er opphengt i nye utredninger og meklingsrunder: Sørbotn – Ramfjordmoen – Nordbotn -. Leirbakken – Laukslett – Hundbergan – Sandvikhøyden – Berg–Nova–Tomasjord. Dette plasserer Tromsø by i ei hengemyr av usikkerhet.

Kommunen og Vegvesenet har ennå ikke vurdert NGIs leireskredrapport fra november 2012. Den plasserer Leirbakken fra fjære til fjell i høyeste risikoklasse.

E8 som hovedinnfartsåre til Nord-Norges viktigste by kan nå få sin fremtidige plassering hvis byrådet skjærer gjennom. Løsningene ligger på bordet.