Naturvernforbundet i Troms v/Ragnhild Sandøy og Vegar Skogland har en meget opplysende artikkel om E8 i Nordlys side 3 lørdag. Her summeres kommunens og Vegvesenets dilemmaer ved at ingen av de beste løsningene er på bordet hittil som ferdig utredede alternativ.
Frps veiplaner i Tromsø
Hvis byrådet vil skjære gjennom og skape fremdrift for E8s beste løsninger, så kan man benytte en kombinasjon av ferdige utredninger og fremtidsløsning:
1. Sørbotn – Ramfjordmoen ble ferdig utredet av Vegvesenet i 2007 og har i 2013 fått fjernet alle innsigelser. Den er klar til planvedtak.
2. Tindtunnelen Ramfjordmoen – Tomasjord er ferdig utredet med KU og planforslag. Planen ble levert til kommunen i august 2012 og venter fremdeles på 6 ukers offentlig høringsrunde. Etter byrådsvedtak om høringsrunde og merknadsbehandling kan trasévalg vedtas. Så kan reguleringsplan iverksettes.
3. Naturvernforbundets forslag om tunnel Sørbotn – Ramfjordmoen i Fagerfjell kan være det som er mest fremtidsrettet. For å unngå tidstap i forhold til NTP (Nasjonal Transportplan), så bør plan 1 og 2 få sine vedtak nå. Det kan inngå i planvedtaket for Sørbotn – Ramfjordmoen at kommunestyret ber Statens vegvesen om å se nærmere på tunnel som alternativ.
Vi har utviklet et uforsvarlig trafikkmønster
Med dette kan Tindtunnelen med 13,5 km avstandsgevinst komme i gang med gjennomføringen. Så kan man bruke dagens vei Sørbotn – Ramfjordmoen inntil valget gjøres mellom tunnel og vei i fjellsida.
Byutvikling arbeider fortsatt med en trase for E8 som er dårligst, lengst, dyrest og har omfattende innsigelser og er opphengt i nye utredninger og meklingsrunder: Sørbotn – Ramfjordmoen – Nordbotn -. Leirbakken – Laukslett – Hundbergan – Sandvikhøyden – Berg–Nova–Tomasjord. Dette plasserer Tromsø by i ei hengemyr av usikkerhet.
Alvarstein uten fremdrift?
Kommunen og Vegvesenet har ennå ikke vurdert NGIs leireskredrapport fra november 2012. Den plasserer Leirbakken fra fjære til fjell i høyeste risikoklasse.
E8 som hovedinnfartsåre til Nord-Norges viktigste by kan nå få sin fremtidige plassering hvis byrådet skjærer gjennom. Løsningene ligger på bordet.