Det spesielle med bildet er at det er i farger. Vi kan ikke huske å ha sett fargebilder fra Tirpitz-vraket tidligere, og i så måte er det et meget sjeldent bilde vi presenterer i dag.

Det er Leif Arneberg som har lånt oss bildet, som har en viss aktualitet i disse dager ettersom det om noen dager er 70 år siden britiske bombefly gjorde ende på Tirpitz. Det var om morgenen søndag 12. november 1944 at flyene kom vestfra og bombet slagskipet som var blitt slept fra Kåfjord ved Alta til Håkøya knapt en måned tidligere.

Mange har karakterisert Tirpitz som en rustholk der den lå med bunnen i været. Dette er imidlertid en karakteristikk Leif Arneberg er høyst uenig i. - Det ser nok ut som rust, men det var fargen på bunnsmørningen som skapte inntrykk av rust, sier Arneberg.

En av de som rapporterte om senkingen og nedfelte det som skjedde skriftlig, var spiontelegrafist Egil Lindberg. Han skrev følgende om den historiske novembersøndagen i 1944:

Blåste vannet vekk

«Flyalarmen gikk kl. 08.50, men først kl. 09.35 falt den første bomben. Denne gang var treffsikkerheten i orden. Det ble en fulltreffer på babord side foran tårnet. Tirpitz, som inntil da hadde skutt på flyene med alt den hadde av kanoner, like til de største, ble med ett taus. Det så ut som halve tårnet ble blåst bort av den første bomben. Straks etter fikk den en treffer, denne gang på dekket bak tårnet. Det var nu tatt til å brenne i skipet, og tykk, svart røyk veltet ut.

Ca. åtte minutter etter den første bomben rammet, fikk den igjen en treffer på babord side på fordekket, samtidig falt to bomber like ved styrbord skipsside. Voldsomme eksplosjoner oppsto og Tirpitz ble praktisk talt kastet rundt. På mindre enn ett minutt var det snudd med bunnen opp. Det så ut som det var de to bombene som falt rett ved skipssiden som fikk det til å kantre. Det er mulig at eksplosjonen av disse to bomber simpelthen blåste vannet vekk under hele skipet, samtidig som bomben som rammet på babord side på dekket, vippet hele skipet over til babord.»

Skrev Egil Lindberg.

971 mennesker mistet livet om bord på slagskipet, ifølge tyske kilder.

Kjøpte vraket

Opphuggingen av Tirpitz startet i 1947 og varte til langt ut på 1950-tallet. Det var Høvding Skipsopphogging i Sandnessjøen som kjøpte vraket. Selskapet kjøpte det for 30.000 kroner. 20.000 måtte betales kontant, resten på avbetaling.

Når det gjelder tekniske detaljer om Tirpitz, finnes det mange av dem. Slagskipet var 251 meter langt, 36 meter bredt og stakk 8,7 meter ned i sjøen. Dampturbiner ga 150.000 hestekrefter, og den maksimale hastigheten skipet kunne oppnå var 30,8 knop.

Tirpitz hadde et mannskap på 2.608 mann, og det var en mildt sagt omfattende jobb Høvding Skipsopphogging hadde med vraket.

Ifølge det elektroniske leksikonet Wikipedia kjøpte Oslo kommune mange av de pansrede skipssideplatene, og bruker de den dag i dag til å dekke hull i gatene i forbindelse med gravearbeider. Det sies at platene er like fine, selv om de har vært utsatt for harde belastninger i årenes løp.

Foto: ukjent