Mandag formiddag var 10.-klassinger fra Kvaløysletta ungdomsskole, Grønnåsen skole, Lakselvbukt skole og Læring gjennom arbeid (LGA) på plass i kinosalen for å få en innføring i både filmanmelding og oppbygging av en film.
Hermann Markussen (15), Sander Bertheussen (15) og Michael Kirknes (15) synes det er morsomt å bytte ut skolepulten med kinosalen.
– Det er interessant å høre på folk som vet hva de holder på med, og som faktisk jobber med film og filmanmeldelser til daglig, sier Markussen.
– Bedre enn IMDb
Selv har de foreløpig ingen intensjoner om å bli anmeldere senere i livet, men de synes det er spennende å høre på hvordan anmeldere og filmskapere jobber fram ferdige produkter.
– Det er artig å få innsikt i prosessen bak. Det er noe litt annet enn anmeldelser på IMDb, for å si det sånn, sier Kirknes.
- Kritisk tenkning
IMDb står for «International Movie Database» og er en nettside med oversikt over filmer og TV-serier, samt rangering av dem.
Anmelderkurset er i regi av Den kulturelle skolesekken, og Myreng er hentet inn for å fortelle om hvordan han anmelder film for iTromsø.
– Elevene skal lære seg å anmelde film, og ikke minst være kritisk til film. I dag er det utrolig mange amatøranmeldere på eksempelvis YouTube, og dermed er det viktig å ha i bakhodet at man skal være kritisk til også anmeldelser, sier Myreng.
Han peker også på at dette er blant årsakene til at man har behov for profesjonelle filmanmeldere.
Vurdering
– På Aurora Kino er det mellom tre og fem premierer hver uke, og gjennom anmeldelser får man en fin pekepinn på hva som er verdt å bruke penger på å se. Ikke minst får man en vurdering på kvaliteten, sier Myreng.
I løpet av formiddagen har elevene fått se flere klipp fra Fredrik Mortensens film om Per Parker: «Parkert».
– Vi viser klipp som eksempler på hvordan film bygges opp. Vi viser blant annet fram ulike anslag – noen varer i 20 minutter, andre i 20 sekunder, sier Mortensen.
Om tre uker skal elevene tilbake til kinosalen, og da skal de anmelde en film på egenhånd.
– Vi får se filmen «Burn, burn, burn» før premièren, og da skal elevene bruke det de har lært, og skrive sine egne anmeldelser, sier Myreng.