«Nå setter vi sluttstrek for kranglingen om nye E8 i Ramfjord utenfor Tromsø. Hører dere, dere som fortsetter å gnage om andre veitraseer? Det er over. Vi har fått nok av krangel og spetakkel om denne veibiten. Punktum finale. End of story».

Ovenstående skrev journalist Bengt Nielsen innledningsvis i spalten «Søkelys» i Nordlys 21.08.15. Denne oppfordringen burde ha kommet mye tidligere, nemlig i mars 2009 da veien var godkjent for NTP og penger var bevilget. I stedet opptrådte begge lokalavisene som mikrofonstativer for et dryss av innlegg i favør av østre trase med tindtunnel hovedsakelig fra tindtunnelinteressenter. Det lavet ned med innlegg i denne kategorien, der de samme argumentene ble gjentatt «i det uendelige». Mange begynte å tro at et PR-selskap sto bak.

– For de bruker jo denne taktikken med å «teppebombe» med leserinnlegg, blant annet. Til sammen måtte det vel være flere hundre innlegg gjennom årene, kanskje over tusen, bare fra tunnel-forkjemperne.

Apropos PR-selskaper. Jeg sitter igjen med et inntrykk etter å ha lest en del om emnet: I hvert fall noen land har strenge lovverk når det gjelder slike selskaper; de må blant annet tilkjennegi sin virksomhet og hvem som er oppdragsgiver. Den norske modellen gir trolig muligheten for PR-selskaper til å bedrive sin virksomhet i dølgsmål. Man kan jo da så lett falle for fristelsen til å tro at det også benyttes «temmelig røffe» metoder. Lovlige ulovligheter som en omtalte det som. I så fall er det ikke rart om man undres over hvor norske lovgivere kan ha vært? (Se for øvrig mitt tidligere innlegg «E8 gjennom Ramfjord – blir det nå fred?»).

Køpenickiade er, etter min oppfatning, en betegnelse på tildragelser der det forsøkes på å vinne fram med frekk bløff og lureri. Og hva er ikke byrådets østside-argumenter annet enn det? De strør jo omkring seg med abstrakter og floskler som «enhetlig plan», «fremtidige veiløsninger», «helhetsvurdering», «lokale avveininger» og det stadig tilbakevendende «det er flertall blant Ramfjord-innbyggerne for østre trase».

Det siste virker konkret nok, men dessverre er det en løgn; i og med at ingen folkeavstemning om saken er foretatt i Ramfjord. Det er faktisk mer sannsynlig at det er motsatt. En annen løgn som stadig gjentas er at høyresiden gikk til valg på østre alternativ. Den katta (at de ville ha en østre trase) slapp de først ut av sekken cirka et halvt år etter valget for fire år siden.

Har medfølelse med fagfolkene i Statens vegvesen (SVV) som har en slik umedgjørlig «makker». Det blir vel som å arbeide med tvangstrøye på. Det blir vel mye å ordne opp i når sittende bystyre, som i skrivende stund ennå består av H, Frp og V, forhåpentlig er skiftet ut. Etter all forkludring de har bedrevet i hvert fall når det gjelder vei.

De som ønsker forandring må stemme «riktig». Har selv stor respekt for Jens I. Olsen som en dyktig og energisk politiker som har hatt mye fornuftig å si også når det gjelder veivalg. Men den ideologi som er knyttet til partiet Rødt gjør at mange av oss vil stemme på noe annet. Et godt alternativ er det å stemme på «By- og land-lista» som ifølge sitt program vil jobbe for at vestre trasé kommer på plass.

Det er så mange gode argumenter for å velge det vestre alternativet fremfor det østre. Det blir ikke plass for det her, for det ville ha blitt en lang liste. Tar bare med noen få kjensgjerninger: Østsidealternativet blir minst 1 milliard kroner dyrere. Veibyggingen vil bli utsatt med flere år. Den blir 4 kilometer lengre. Man mister fordelen ved å få en 1,5 mil kortere og da også bedre beredskapsvei via Selnes/Andersdal når det smale passet med vei gjennom Lavangsdalen er stengt/utilgjengelig. Østre trase er kort sagt et tap-tap-prosjekt som kan komme til å bli til gremmelse langt inn i fremtiden.

Nei, undertegnede er ikke mer kranglevoren enn de fleste. Men skal man bare stå og se på at det gale skjer? Jeg vet at jeg har flere med meg og tror at mange er enige når jeg sier: Det er ennå vårt håp at dette ulykksalige østside-trase-valget blir omgjort.