I første omgang skal det klargjøres for stenging av det ene løpet, T1 – Tromsøya-fastlandet, på begge sider. Dette arbeidet vil pågå fram til 1. oktober.

Stengt om natten

Klokken 21.00 på mandag stenges tunnelen for første gang, og åpner ikke igjen før klokken seks om morgenen dagen etter. Deretter kommer tunnelen til å holde stengt fra klokken 21.00 til 06.00 fra søndag til fredag, helt fram til 1. oktober.

– Tunnelen holder altså åpent på dagtid til vanlig, og så er den åpen på lørdager. Det vil si at i helga er det åpent fra lørdag morgen klokken 06.00 til søndag kveld kl. 21. 000, før tunnelen igjen er stengt til klokken 06.00 på mandagsmorgenen, sier prosjektleder for Tromsøysundtunnelen Eirin Blix i Statens vegvesen.

Les også: Arild berget millionhytta

– Mer info kommer

Blix forteller at det er de ovennevnte tidene folk må forholde seg til i første omgang.

– Først når dette arbeidet er ferdig starter vi med selve arbeidet inne i tunnelen. Da vil vi stenge det ene tunnelløpet og det vil bli endringer i trafikkmønsteret. Vi vil komme tilbake med mer informasjon når det nærmer seg 1. oktober og oppstart av arbeidet, sier hun.

Les også: Snart klart for anbudsutlysning for Langsundforbindelsen

Dette skal gjøres

Ifølge prosjektlederen er det lite av oppgraderinga som blir synlig for trafikantene. Det meste av arbeidet skal nemlig skje under veibanen.

– Blant annet skal hele veibanen i tunnelen graves opp. Det skal etableres 7000 meter med kabelgrøfter i grunnen, det vil si infrastruktur for elkraft, styrings- og overvåkingsutstyr, sier Blix.

Tunnelene er fulle av elektroteknikk og styringssystemer med begrenset levetid, og disse må ifølge Blix fornyes.

– Den eneste synlige forandringen er at det blir flere brannslukkingsapparat og bedre belysning, sier hun.

Les også: Måtte stenge tunnelen

Øker sikkerheten

Det er 4 riksveitunneler i Troms som skal oppgraderes til et høyere sikkerhetsnivå. Tromsøysundtunnelen har størst trafikk, og er derfor den første på prioriteringslista til vegvesenet.

– Formålet er å forbedre fremkommeligheten og øke sikkerheten for trafikantene og nødetatene, sier Eirin Blix.

Les også: Frykter dødsulykke

TEKNISK OPPGRADERING: Også de tekniske rommene i tunnelen skal utvides og oppdateres. Her ligger alt av styringssystem for tunnelen – videoovervåking, vifter, lys, bommer, det som måler eksosen, overvåking, radio og nødkommunikasjon. Foto: Jon Terje Eiterå
KJØR KOLLEKTIVT: Prosjektleder Eirin Blix i Statens vegvesen oppfordrer folk til å kjøre flere sammen eller ta buss mens arbeidet i tunnelen pågår, slik at trafikkavviklingen blir bedre. Foto: privat