I en tid der narsissismen og selvnytelsen står i høysetet, er vi som har startet opp disse Feedback-sidene veldig glade for å klappe oss selv på skuldrene og proklamere at vi i disse dager feirer ett år med tung satsing på musikk her i avisa. Hurra hurra hurra!

Les også: «Dette er de mest leste Feedback-sakene»

Da vi lanserte vår nye satsing for et år siden, uttalte vi på denne plass at målet var å publisere fire papirsider hver eneste fredag, samt spe på med masse stoff i nettutgaven.

Anmeldelser, intervjuer, kommentarer, faste spalter, lister av mer eller mindre seriøs grad og dyptpløyende artikler med tungt, klassisk musikkjournalistisk innhold var det vi lovet. På Feedbacks første dag skrev vi følgende: «Vi tar musikk på alvor. Og det vil vi gjøre med å omtale lokale, nasjonale og internasjonale aktører, i et bredt spekter av genre, aldersspredning og kommersielle størrelser».

Nå skal vi ikke gi oss selv en dom med terningkast, men vi føler at vi etter år iallfall har klart å holde det vi lovet. Siden den spede starten i november 2015 har vi levert ukentlig (minus tre ferieuker på sommeren) og publisert drøyt 300 plateanmeldelser, 100 musikkintervjuer, 50 kommentarer og et utall antall lister og dypdykk.

Vi har intervjuet en haug med lokale, nasjonale og internasjonale musikere og vi har deltatt i og startet opp flere debatter rundt musikk. Det har vært forbanna artig, og den beste gjenytelsen vi kan få: Lesere. Derfor er det veldig gøy å se at stoffet vårt leses, fordi det er den eneste målbare måten å se hvordan det funker.

Det er verken rakettforskning eller noe journalistisk nybrottsverk som ligger bak denne satsingen. Musikkjournalistikk har eksistert like lenge som populærmusikken, og vi har stjålet som ravner hva gjelder både tematikk, ideer og utforming, og selvsagt også tilført det en egen signatur.

Det har vært gøy. Dette er likevel bare en sped begynnelse, og man vil heldigvis alltid bli målt opp og vurdert etter det siste man til enhver tid har gjort. Men vi både håper og tror at Feedback har kommet for å bli.

Det er masse blogger der ute som omtaler musikk, ofte basert på hva de som skriver der digger selv. Det er kjempekult, og vi heier på de aller fleste av dem, på både prinsipielt og faglig grunnlag. Det skrives aldri for mye musikk.

For oss er det likevel ekstra gøy å være en del av ei satsing der det brukes redaksjonelle ressurser på å skrive om musikk. Det gnåles mye gjentagende rør om hvor lite musikk som selges i dag, at musikkjournalistikk tilhører fortiden osv. Faktum er heller at interessen for og konsumet av musikk aldri har vært høyere.

Det streames, kjøpes og lages musikk over en høy og lav sko, og musikkfestivaler og konserter selger billetter som bare fy. Da skal også vi dekke det og ta det på alvor som med all annen journalistikk som gjenspeiler samfunnet.

Det blir aldri fullkomment eller perfekt, og noen vil alltid mene at akkurat deres musikk eller deres genre vies for lite plass. Å bli gjort oppmerksom på dette i form av konstruktiv feedback (hey!) er bare kult. Så skal vi heller krangle og hevde vår fortreffelighet når vi er uenige.

Vi synes også det er veldig gøy at Feedback også har fått et kulturelt søsken i form av Feedback Film, hver torsdag. Folk elsker film, folk ser masse film, ikke minst her i byen. Da skal vi også skrive om det i våre spalter.

Les også: TIFF går til iTromsø. «Mediehusets økte kultursatsing har vært avgjørende»

Ergo: Gratulerer med dagen til oss selv! Så er det slutt på selvskrytet for denne gang.Nå skal vi lage nytt, mer og bedre stoff.