I juni ble 1.163 personbiler levert – en oppgang på 0,4 prosent (se tabell over salget i saken). I løpet av juli økte antallet til 1.393 enheter. Da ga et løft på betydelige 11,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Les alt om bil her

Det motsatte

Sånn sett gikk Tromsø-markedet motsatt vei. På landsbasis ble svikten på henholdsvis 3,7 og 10,9 prosent. Det bidro i tur og orden størrelser som Volkswagen, Volvo, Toyota og Ford til.

Dessuten opplevde Bil-Norge at salget av biler med nullutslipp gikk dramatisk ned. Raset ble på hele 37,5 prosent – fra 1.764 til 1.103 doninger. Alle leverte var elbiler.

Samme lokalt

Den samme utvikling er også i Tromsø-markedet. I juli gikk elbilsalget ned med nesten 32 prosent. Det forsterker tendensen i årets syv første måneder hvor nedgangen er på 17,5 prosent.

Det kan tyde på at el-bølgen er over for denne gang. Verst rammet ble Nissan som opplevde at åtte av ti salg forsvant over natten.

Varebilsalget

Det som derimot er oppløftende, er at næringslivet skifter ut bilparken. I juni økte salget av nyttekjøretøy med 13 prosent – til 253 biler. I forrige måned økte prosenten til 75. Det ga forhandlerne 295 leveranser. For året så langt, er økningen nå oppe i over 10 prosent.

Personbilsalget

Når det gjelder salget av personbiler, er det spesielt at premiummerkene Mercedes og BMW øker mest – henholdsvis 59 og 72 prosent. Hos sistnevnte er det hybridutgaven av 2-serien tromsøfolk vil ha. Her bidrar staten med 200 tusenlapper på grunn av motorløsningen. Men også 3-serien går godt – med 26 salg så langt i 2016.

Hos Mercedes er det GLC-utgaven som er mest etterspurt.

Bilsalget i juni:

Bilalget i juli: