Bjarkøyforbindelen — som skal knytte sammen Harstad og gamle Bjarkøy kommune — er beregnet å koste 829 millioner kroner.

Langsundforbindelsen — som skal gi fast forbindelse mellom Reinøya og Ringvassøya — er prissatt til cirka 700 millioner kroner.

– Vi håper å være i gang med byggingen allerede i høst om alt går så raskt som vi ønsker, sier samferdselsråd i fylkeskommunen, Ivar B. Prestbakmo (Senterpartiet).

Sist høst falt jo som kjent det sittende Ap, Krf og Høyre-fylkesrådet etter at man ikke kunne bli enige om fylkesbudsjettet — der Langsund – og Bjarkøyforbindelsene var fjernet.

Det nye flertallet — med Senterpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kystpartiet ble enige om å bygge tunnelene.

– Vi følger opp vedtaket fra fylkestinget i desember og vi har nå funnet ut hvordan prosjektene skal finansieres, sier Prestbakmo.

Han mener at kostnadsestimatene er så sikre som det er mulig å få til.

Kvalitetssikret tallene

– Vi har gjennomført en ekstra kvalitetssikring for å ikke bomme på tallene, og vi har tatt alle forbehold som er mulige, sier Prestbakmo.

Likevel tas det forbehold for at det kan bli avvik, forteller han.

– Når man gjør slike beregninger så tar vi høyde for at det kan bli avvik på ti prosent i begge retninger, sier han.

Med andre ord kan regningen havne på 1,7 milliarder kroner om beregningene sprekker.

– En annen ting som kan påvirke kostnadene er om det er press på markedet for entreprenører, men det er per nå ikke planlagt noen større prosjekter i Nord-Norge som kan konkurrere om kapasitet, sier Prestbakmo.

Formelt vedtak om å sette i gang vil bli tatt i fylkestinget den 24. mars og ifølge Prestbakmo er det få ting som tilsier at dette ikke vil skje.

Flertall på fylkestinget

– Jeg vet at det finnes folk som er skeptiske og som er motstandere, men vi har et parlamentarisk flertall i fylkestinget som vil gi et stort flertall, sier han.

Etter et slikt vedtak i fylkestinget vil det bli lyst ut anbudskonkurranse om prosjektene. Prestbakmo er relativt sikker på at det vil gå raskt.

– Dette er jo ikke nye prosjekter, så ting er jo godt kjent. Jeg regner med at vi får inn anbud som gjør at vi kan sette i gang i år, sier fylkesråden.

VIL BYGGE: Ivar B. Prestbakmo, fylkesråd for samferdsel, vil bygge Bjarkøy – og Langsundforbindlsene til en totalkostnad på 1,5 milliarder kroner. Foto: Morten Dokka
OMFATTENDE PROSJEKT: Langsundforbindelsen med vei og tunnel, totalt 18 kilometer — traseen skravert. Illustrasjon: Statens vegvesen Foto: KJETIL VIK