Et utpreget fartsvidunder kan man nemlig ikke beskylde Hartvigsens (46) engelske Wolseley 15/60 for å være.

Han er blant annet sportsdirektør i Perez sykkelklubb i Tromsø og kaller Wolseley for den offisielle direktørbilen.

– Men jeg har problemer når jeg skal følge rytterne mine i sykkelløp. Syklistene sykler nemlig fra meg, ler han.

FETE BILER: Willys Jeep l Pontiac Firebird l Porsche 911 l Ford Escort l Chevrolet 1300 l Toyota GT 86 l Imperial Crown

Han hevder at toppfarten på briten er 110 km/t.

– Men da er den ganske ”vinglete”. Men jeg kan cruise i 90–100 og ha det ganske behagelig, sier Hartvigsen.

For å komme seg opp i 100 km/t må man imidlertid ta tiden til hjelp. Det tar nemlig 24,8 sekunder ...

Har du Tromsøs feteste bil? Les mer her!

Litt vanskelig

Under panseret finner vi en 1,5 liters rekkefirer med 60 hester – noe modellnavnet 15/60 henspiller på.

– Men 60 kunne også stått for produksjonsåret – 1960, sier Arnulf Hartvigsen (76).

Han er far til bileieren og har en fortid med bilen.

– Ja, jeg kjøpte den i 1992. Så har han fått den hos meg senere, sier Arnulf, som er pensjonert redaktør i iTromsø.

Wolseleyen, som nå er kjørt over 100.000 kilometer, er bruksbil for Bror.

– Den er litt vanskelig å kjøre, men jeg har blitt vant.

Bilens karakteristiske front, komplett med lys i bilemblemet i grillen og krom herfra til Birmingham, er det mest iøynefallende på bilen. Bakfra kan lyktene og halefinnene minne om Peugeot 404.

– Ja, det er mange som sier det, sier Hartvigsen.

Wolseley var Englands største bilprodusent fram til 1920-tallet etter at man begynte produksjon av biler på starten av århundret.

Langtur

Wolseleyen kom til Tromsø fra Hammerfest i 1961 og har vært her siden. Og selv om gamle biler kan være lunefulle, har Bror blant annet kjørt Oslo-Tromsø tur-retur.

– Det gikk fint oppover, men jeg fikk trøbbel i Nordland på tur ned. Da ble jeg stående i to dager, sier Hartvigsen.

Oppmerksomhet får Wolseleyen på kjøreturene. Men noen utpreget babe-magnet er den ikke.

– Hehe, nei. Men det er mange eldre gubber som tiltrekkes av bilen, ler Bror.

Merket ble lagt ned i 1972 og siden har Wolseley gått i glemmeboken – og blitt enda sjeldnere enn junisnø i Tromsø.

– Dette skal være den eneste i Skandinavia. Og selv i England er det bare 12 stykker som går på veiene, sier Bror.

Såpass sjelden at Morris-museet gjerne skulle hatt den.

– Ja, de hadde ikke denne modellen. Så jeg har en avtale med dem at hvis jeg selger, så har de førsteretten på bilen. Men jeg har jo ikke tenkt å selge, da.

VETERANUTSIKT: Bror Hartvigsen er åtte år yngre enn sin Wolseley 15/60, men regner med at bilen overlever ham. – Disse motorene går og går, sier han. Foto: Tom Benjaminsen
ENESTE MED LYS: Dette er det kun Wolseley som har. Foto: Tom Benjaminsen
GOD PLASS: Wolseleyen, med sine karakteristiske lykter og halefinner, var opprinnelig beregnet for seks. Foto: Tom Benjaminsen