Lenge før felleskiene gjorde sitt inntok i sportsbutikkene og folks skiboder, laget den norske skifabrikken Splitkein smørefrie ski med innfelte skinnstriper i sålen allerede på 1970-tallet.

Ingen sensasjon

Som sønn av tidligere Olav Sæther som drev sportsbutikken Brødrene Sæther AS fra etter krigen og i flere tiår i Fredrik Langes gate og Storgata, har Arne Sæther (70) ett og annet gammelt skipar liggende. Ett av dem viste seg å være av det mer kuriøse slaget, skulle det vise seg.

– De har hengt oppunder taket på hytta i alle år, og er ikke mye brukt. Fadern tok med seg mye artig hjem fra butikken. Splitkein var pionerer på ski den gangen, og folk trodde de smørefrie skiene med skinnfeller bare var tull da de så dem. Nå leser man jo i avisene at alle skal ha felleski og det blir fremstilt som noe sensasjonelt nytt, sier Sæther.

Skinnstriper i sålen

Skiparet han dro fram fra hyttetaket var et par ski med teksten Splitkein Waxless – Made in Norway. På skia ved bindingen står det: «Laminert treski med glidesåle av plast. Skinnstriper innfelt i såle. Behøver ikke smøres. Montana Combi belag. Made under Impex licence».

Arne Sæther tror Splitkein bare laget et lite parti av felleskiene på 1970-tallet.

– Jeg tror de ble laget rundt 1975, og skiene som ble laget ble fordelt på enkelte butikker i Norge, før glassfiberskiene kom for fullt. Det er ikke noe hokuspokus med felleski.

– Plutselig eksploderte det

På skiavdelingen til Tromsø Ski og Sykkel har felleskiene for alvor gjort sitt inntog de siste par årene. Etter å ha blitt møtt med en viss skepsis fra sportsforhandlere og skigåere da de kom for fullt i 2014, er det fellesski «alle» spør etter i dag.

– Vi har hatt et skikkelig oppsving de tre siste sesongene. Vi hadde ikke trodd at det skulle bli så stort som det har blitt, for plutselig bare eksploderte salget. Vi ser at felleski har gode egenskaper, de er et fantastisk treningsprodukt og gjør det lekende lett å komme seg ut i skiløypene, sier Amund Hesstvedt, selger på langrennsavdelingen til Tromsø Ski og Sykkel.

Alle vil ha felleski

Fra sesongen 2015/16 til 2016/17 doblet salget av felleski seg, og de forventer en økning i felleskisalget med 20–30 prosent fra i fjor til i år.

– Etter at vi turte å satse på felleskiene har det blitt det store, og vi har 12 ulike fellemodeller i butikken. Selv om enkelte folk som trener og går konkurranser fortsatt sverger til ski som må smøres, selger vi felleski til alt fra turgåere til dem som trener og konkurrerer. Felleski fører til at flere begynner å gå på ski, kommer inn i sporten og går turrenn.

Lavere terskel med felleski

For å få best mulig utbytte av felleskiene, har både kroppsvekt og ambisjonsnivå stor betydning.

– Det nytter ikke å jukse på vekta, da kan det hende du blir stående stille i løypa. Og de nye, justerbare bindingene gjør at det blir mye lettere å gå med felleskiene, enten du skal opp eller ned en bakke. Med felleski har dørstokkmila blitt mye kortere og det blir lettere å komme seg ut på ski, mener Amund Hesstevdt.

Han legger til at helt vedlikeholdsfrie er imidlertid ikke felleskiene. Dersom fellene blir skitne, som de gjerne blir når det blir varmere i været og snøen smelter, må de rengjøres.

– Fellene må rengjøres med en spesielt renseprodukt for feller.

MODERNE FELLESKI: Amund Hesstvedt på Tromsø Ski og Sykkel med en moderne Fischer turski, med twinskin-system innfelt i sålen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø
VETERANSKI: Arne Sæther med Splitkein Waxless felleski fra 1975, med skinnstriper innfelt i sålen. Foto: Ronald Johansen / iTromsø