Helt siden filmfestivalen startet, har Blåst Glasshytta bidratt med kreative og originale priser til de heldige vinnerne.

– Vi har alltid tatt utgangspunkt i festivalplakaten og derfor blir prisene svært forskjellige hvert år. Under produksjonen får vi frie tøyler, og det blir som en lekestue for oss, sier eier og daglig leder ved Blåst, Silja Skoglund.

Vintage og cowboy

Tema for årets NUFF, som arrangeres 19.–28. juni, er «Framing Short Films Since 2003». Det lå derfor i kortene å leke seg med rammer i designet.

– Vi ble veldig fornøyd med sluttresultatet. Årets festivalplakat var nesten litt vintage, og vi følte den også var inspirert av cowboyer. Dette lekte vi oss med i designet vårt, sier Skoglund.

Siden NUFF startet for 13 år siden, har Blåst bidratt med prisene.

– Det er nesten som om vi har vokst opp sammen siden Blåst også har eksistert like lenge som oss. Samarbeidet med dem er dyrebart for oss og de leverer utrolig flotte priser til oss, år etter år, sier Sandra Aminda Indahl, produsent for NUFF.

– Flere sier at de blir mer gira på å vinne prisene fordi da får de unike produkter fra Blåst som ingen andre har, legger Indahl til.

– Gikk helt bananas

For Skoglund er det viktig at Blåst Glasshytta støtter oppom kulturarrangementet.

– Også er det så utrolig gøy å lage prisene for dem, sier hun.

Med tre ansatte som sammen lager prisene i løpet av en åtte timers arbeidsdag, blir det fort lagt mye arbeid i det hele.

– Utenom dette kommer også tankene og planleggingen rundt gjennomføringen, sier Skoglund.

Hvis dere ser tilbake i tid, hva er det morsomste dere har lagd?

– Det som kanskje satt mest inntrykk var den gangen NUFF hadde festivalplakaten hvor man så en raggsokk i en høy hæl. Da spilte vi på dette i designet til prisen vår, sier hun.

Noe galskap mener Skoglund går bra.

– Slik som i fjor gikk temaet ut på «Be A Part. Da tok vi i bruk alt fra kameradeler til brikkene på tastaturet og la det inn i en glasskule. Vi gikk helt bananas når vi gikk løs på gamle tastaturer og filmruller, sier hun og ler.