Vegvesenet varslet på folkemøte i Ramfjord 9. november at ny E8 Sørbotn – Laukslett blir foreslått med bompenger. Det antydes 35–45 kroner per passering for privatbil, muligens høyere beløp. Gammelveien (nåværende E8) kan få sperringer i Ramfjord eller annen bombelastning for å sikronere bruken av nye E8.

Næringstransport får bomsatser på 3 – 5 ganger beløpene for privatbil, dvs 105 – 225 kroner per passering. Satsene baseres på anleggssum 1,7 milliarder kroner for E8 Sørbotn – Laukslett, med antydninger fra Vegvesenet om mulig høyere beløp. I NRK Nordnytt 2/2-16 forhøyet Vegvesenet anslaget til cirka to milliarder kroner.

Videre oppgradering av E8 fra Laukslett via Sandvikhøyden til Tromsdalen og Tomasjord er kostnadsberegnet av Vegvesenet i 2011. Prisjustert beløp kan bli cirka 4,5 milliarder kroner for totalprosjektet.

Bomsatsene kan tilsvare 90–120 kroner per passering for privatbil på E8, pluss tillegg for næringstransporter og busser, som tilsier 270–600 kroner per passering. E8 har ikke mulig omkjøring på gratis vei, så alle E8-brukere må betale, uten unntak.

På en offentlig vei, som også er Europavei, bør man kunne diskutere hva som er «riktig» nivå for bomsatser. Som kjent er det 30 år siden man begynte planlegging for bedre E8 i Ramfjord. E8 har mye lokaltrafikk og går gjennom tettbygde strøk. Vegvesenets ferdige forslag for E8 blir offentlig i februar.

Byrådet, kommunestyret og fylkestinget skal vurdere bomveiforslag og gi innspill til NTP (Nasjonal Transportplan) allerede i mars. Det kan være gunstig å få en offentlig debatt om saken, for å få fram alternativ til høye bomsatser og transportutgifter for næringslivet og alle bilbrukere.

Ved forrige korsvei i 2011 sa kommunestyret et overveldende nei til køprising og veiprising på Tromsøs veinett.

Vegvesenet og Byutvikling skal også fremme forslag om Kvaløyforbindelse og Tverrforbindelse. Det er usikkert om prosjektene kommer med i vårens behandling i fylkestinget og i NTP.

Vegvesenet beregner bompenger i disse prosjektene omtrent som for E8 i Ramfjord. Men prinsippene for bomsatser kan bli annerledes. For Tverrforbindelsen er det ikke mulig å stenge og forsinke alle omkjøringer som går i samme retning.

For Kvaløya hevdes det at man kan kjøre gratis på nåværende bru og betale bompenger på ny forbindelse. For bru til Selnes og tunnel/bru til Håkøya blir løsningene nødvendigvis forskjellige.

Rettferdighetshensyn tilsier at det blir bompenger på dagens bru også, fordi alle lån kan betales ned mye raskere, og belastningen blir fordelt på samtlige veibrukere til Kvaløya. Alle sparer tid og/eller kjøredistanser.

Kvaløyforbindelsen og Tverrforbindelsen byr på ulike muligheter for gratis omkjøring. Ryaforbindelsen har allerede bompenger inntil videre.

Veikostnader er bare delvis reflektert i bomsatsene. Det skyldes at det brukes ulike prinsipper for bombelastning, men også at Vegvesenet beregner høye renter og kort avdragstid, sett i forhold til lån som tilbys i finansmarkedet.

Lavere veikostnader bør uansett føre til lavere bomsatser.

Tindtunnelen fører til at det blir gratis for alle å kjøre rundt via Sandvikhøyden på nåværende E8, når det blir bompenger i Tindtunnelen. Bomsatsen i tunnelen kan bli 40–60 kroner for personbiler, med opptil 15,5 km kortere kjørevei, når vi bruker internasjonal markedsrente og avdragstid.

I 2012 beregnet Rambøll AS kostnadene for dobbeltløps, 4-felts Tindtunnel. Prisjustert kan det tilsvare cirka 3.000 millioner. Staten sparer henimot en milliard kroner på å bygge Tindtunnelen istedenfor oppgradering av E8 rundt Sandvikhøyden. Med 50 % bomfinansiering av Tindtunnelen kan staten tjene cirka 2,5 milliarder på dette.

Dette gir lavere bompenger og kjørelengde for næringslivet og alle E8-brukere. Kjøredistansene i Tindtunnelen blir cirka 11 – 15,5 km kortere hver vei og gir lavere bilkostnader og mye innspart tid med lønnskostnader. En vinn-vinn-situasjon for alle berørte parter.

E8 i Ramfjord har parsellene Sørbotn – Ramfjordmoen og Ramfjordmoen – Laukslett. Ved bygging av Tindtunnelen sparer man parsellen Ramfjordmoen – Laukslett, i tillegg til oppgraderingen rundt Sandvikhøyden.

Prinsippet om gratis omkjøring på lengre strekning er aktuelt for alle veiprosjekter i Tromsø. Det er ønskelig med offentlig debatt for å få fram de beste løsningene overfor byrådet og kommunestyret, som skal levere innspill til NTP.

Tindtunnelen kan bygges på tre år uten å forstyrre daglig trafikk på E8. Anlegg for oppgradering av E8 via Sandvikhøyden er ikke påtenkt og har ikke et planprogram. Bygging samtidig med løpende trafikk på E8 kan kronereve 8–12 år for hele strekningen.