Mens andre bedrifter fyller opp lærlingplassene og må si nei til elever, er logistikkbransjen blitt taperen.

– Det er for svak rekruttering til yrket. Slik reglene er i dag, rekrutterer vi gjennom lærlingordningen. Vi har gjort dette veldig lenge og ser at søknadene fra videregående skole er fallende. Det som skjer nå, er at vi blir sittende med ledige lærlingplasser og får ikke fylt opp alle plassene vi har til rådighet. Logistikkmarkedet øker. Det er mer som skal fraktes enn tidligere, sier transportleder i Bring, Oddbjørn Rognmo.

Gratis førerkort

Distriktssjef i Bring, Torstein Stormo, er bekymret for den dalende interessen.

– I vårt distrikt, som omhandler Troms og Finnmark, har vi nesten 80 faste sjåførstillinger. Det er helt klart at vi er avhengige av å rekruttere. Vi har normalt sett plass til åtte lærlinger i transportfaget i Tromsø og Alta, og vi har kanskje tre ledige plasser i Tromsø og én ledig i Alta. Når man mangler lærlinger, mister man det året med rekruttering av fire sjåfører.

Ungdommer får gratis førerkort til både lastebil og buss underveis i lærlingtiden. Trond Helge Henriksen i opplæringskontoret for bil- og transportfag, forteller at førerkortet også kan dekkes av Nav, noe som fort kan bli over 100.000 kroner dersom man skal betale av egen lomme.

– Nav kjøper en del førerkortopplæring til arbeidsledige. Det er en kilde til rekruttering, men vi må prøve å få tak i ungdommen før de havner i Nav-systemet.

Garantert jobb

Det skal ikke være vanskelig for yrkessjåførlærlinger å få jobb i fremtiden.

– Det er selvsagt som på andre plasser. Er du flink nok, får du jobb. Det er klart at det vil være behov for sjåfører fremover, forteller transportleder Thomas Lauritzen i Bring.

– Hvorfor er interessen dalende hvis det er så lett å få seg jobb?

– Jeg tror yrket har blitt sett på som litt usexy de siste årene og det ansees som et dårlig yrke. Kanskje det er bransjens egen skyld at man har undervurdert seg selv, men det er et fantastisk spennende yrke og kan absolutt anbefales til alle, Henriksen.

– Også er det en innblanding av mange utenlandske sjåfører hvor noen er ansatt i Norge og noen i utenlandske transportbedrifter, som har skapt en del medieoverskrifter med negativt fortegn. Det kan være med å skade renommeet til bransjen og føre til at ungdommen ikke vil søke til et yrke hvor det er negativt fokus. Det er noe vi må gjøre noe med, fortsetter han.