Av: Børge Karlsen, Skolenes landsforbund, Tromsø Maritime skole

Terje Jacobsen, NITO, Tromsø Maritime skole

Kåre-Magne Hegstad, Norsk lektorlag, Tromsø maritime skole

Vibeke Moland Robertsen, Utdanningsforbundet, Tromsø maritime skole

19. mars i fjor vedtok Troms fylkesting at Tromsø maritime skole (TMS) skulle sammenslås med Breivika videregående skole. Det skulle bygges en ny skole som skulle ivareta det mangfold av studietilbud som TMS representerer. Vi skulle flyttes på rot. Men den gang ei! Før vedtaket iverksettes, settes det ned en ny gruppe på Fylkeshuset, som skal lage enda en ny struktur. Saken avgjøres i fylkestingsmøtet 17. juni. Resultatet, hvis forslaget vedtas, blir at Tromsø maritime skole parteres og spres på Kvaløya videregående skole, Breivang videregående skole og Breivika videregående skole – kun bestemt av hvor det er ledige klasserom. En sammenslåing av Tromsø maritime og Breivika videregående til en ny skole, er ikke lenger et mål.

Satsinga på nordområdene er meget aktuelt både nasjonalt og regionalt. TMS har som uttalt mål at alle elevene som går ut fra skolen, skal ha tilegnet seg en spesiell kompetanse om nordområdene. De har fått kunnskap om hvilke muligheter som ligger i ei framtid i nord. Ved skolen har det i mange år blitt utdannet folk til den maritime bransjen. I dag er det etterspørsel etter denne kompetansen innenfor både fiskeri-, offshore- og skipsfart generelt, spesielt i nord. Fokuset på TMS som nordområdeskole, har ført til et samarbeid mellom Service og samferdsel med blant annet Reiselivslinja, TIP, Transport og Maritime fag. Bevaringa av innholdet i Tromsø maritime skole er særdeles viktig for framtidig rekruttering av attraktive arbeidstakere. For å kunne videreføre fokuset på nordområdene, har de ulike yrkesfagmiljøene arbeidet aktivt for å utvikle samarbeid på tvers av faggrensene. Service og samferdsel utnytter maritime fag sin kompetanse og involvering i sjøfarten, motsatt drar de andre yrkesfaglinjene veksler på Service og samferdsel sine erfaringer innen internasjonalt samarbeid, innovasjon og entreprenørskap. For seks år siden ble studieretninga Service og samferdsel flyttet fra Tromsdalen videregående til Tromsø maritime skole, og et av argumentene var nettopp å utnytte synergieffekten ved et samarbeid. Nå settes det, av økonomiske årsaker, en strek over opparbeidet erfaring og samhandling ved å foreslå Service og samferdsel flyttet til Breivang.

Tilbudet om VG3 påbygging har sørget for at skolen har fått fellesfaglærere med høy og allsidig kompetanse som yrkesfagelevene også nyter godt av. Nå er påbyggingstilbudet i sin helhet foreslått flyttet til Kvaløya videregående. Det betyr at flere erfarne fellesfaglærere ikke lenger kan tilby kompetansen sin til yrkesfagelevene i den nye skolen i Breivika.

Det kastes nå vrak på arbeidet som er lagt ned for å utvikle samarbeid på tvers av studieretningene – til beste for elever og næringsliv. Vedtaket om å samlokalisere oss i Breivika vil opprettholde de gode utdanningsløpene. Dette skulle gjøres ved å bygge en ny skole. Istedenfor skal utdanningen parteres og fordeles til skoler der det er ledige klasserom. Tromsø maritime skole har god søkning til alle linjer, men står i dag i fare for å miste sin identitet.

Vår oppfordring til politikerne er å gjennomføre vedtaket som ble fattet 19. mars 2013, og holde Tromsø maritime skole samlet i et nybygg i Breivika, slik at vi også i framtida kan utdanne elever i et godt og inkluderende lærings- og arbeidsmiljø utviklet gjennom det samarbeidet som er bygd opp på tvers av faggrensene ved skolen gjennom flere år.