– Hovedårsaken er at den ikke har god nok frekvens for Nord-Norge. Det må gå fortere, og «MS Tege» er ikke tilpasset behovet, sier kommunikasjons og markedsdirektør Ole A. Hagen i Tollpost Globe.

Derfor har selskapet valgt å si opp avtalen med MS Tege fra 1. oktober. Ifølge Hagen vurderer Tollpost andre båtløsninger.

– Det er behov for en båt som har høyere frekvens og større lastekapasitet. «MS Tege» tar bare en type materiell, og vi ser et økende behov for mer dagligvare og termotransport, sier Hagen.

Tilsvarer 6.000 vogntog

«MS Tege» transporterer 20.000 containere årlig. Denne lasten vil nå gå med trailere, og det betyr 6.000 flere vogntog på veiene i Nord-Norge. Selskapet har likevel vurdert at det ikke vil være lønnsomt å ruste opp båten.

– I tillegg til at den er gammel, er den ikke særlig miljøvennlig. NOX-utslippene er betydelige, sier Hagen.

Han mener moderne vogntog kan være en mer miljøvennlig løsning. Varene kommer til Nord-Norge med tog, lastes om i Narvik og Bodø, før de går videre med biler.

– Det er en velfungerende løsning som blant annet Schenker bruker i dag, sier Hagen.

Mens «MS Tege» har hatt tre avganger i uka fra Bodø, vil vogntogene være mer fleksible, slik at det er mulig å øke frekvensen. Økt produksjon av fisk og biprodukter i Nord-Norge, gjør at selskapet også kan tjene penger når vogntogene går i retur.

– Vi må jo kjøre tilbake og da lønner det seg å fylle bilene når de går nedover igjen, sier Hagen.

– Ikke et godt signal

Havnesjef i Tromsø, Halvar Pettersen, synes det er synd at «Ms Tege» forsvinner fra havna.

– Det er ikke et godt signal når man ønsker mer transport fra vei til sjø, for nå skjer jo det motsatte, sier Pettersen.

Han mener det har manglet vilje og handlekraft til å videreføre ruta, og få samlet mer gods fra Bodø nordover.

– Nå får man en tilsvarende økning på vei, med alle de utfordringer det medfører, både sommer og vinterstid, sier Pettersen.

Mandag 30. september blir siste anløp for «MS Tege» i Tromsø.

– Det blir ikke en positiv dag, tvert imot. Man kan nesten stille klokka etter «MS tege», og den er et element i havna som vil bli savnet, sier Pettersen.

SISTE REISE: Tollspost Globe AS har sett seg nødt til å si opp avtalen med containerbåten "MS Tege", som de siste 29 årene har fraktet gods nordover fra Bodø som en forelengelse av Nordlandsbanen. (FOTO: Per Eliassen) Foto: Per Eliassen