- Jeg ble skikkelig kvalm. Jeg begynte å brekke meg og hadde lyst til å spy, sier Gøril Dahl etter at hun oppdaget en larve i maten sin.

Man kan vel trygt si at Gøril har blitt "larvelig" belastet: Hun forteller at larven er nesten like stor som en hårspenne.

- Kan ha spist larver

Dahl hadde nesten spist opp hele hovedretten sin, som egentlig skulle være hurtigstekt oksefilet, da hun oppdaget insektet.

- Det er jo det verste. Jeg er jo redd for at jeg har spist larver, sier hun.

Det er ikke første gang iTromsø skriver om insekter som har endt opp i matvarer. Blant annet skrev vi i fjor om Knut Thyholdt Reibo  som fant et svært billelignende insekt i kaffeposen. Vi har også skrevet om  Thomas Sverresvold som fant en stor larve i pistasjnøtten.

Ble ikke trodd

Det var restauranten Lotus i Tromsø sentrum som lagde maten til Dahl.

- Jeg ringte for å klage - og vedkommende jeg snakket med  sa rett ut at han ikke trodde på meg, forteller Dahl.

Hun fikk likevel snakke med innehaveren, som ble sjokkert over hva Dahl hadde funnet i maten.

- Han ble svært overrasket, men trodde på meg.

Dahl fikk tilbud om ny eller gratis mat ved en senere anledning.

- Jeg ville heller ha tilbake pengene. Men jeg fikk bare for den ene retten. Det synes jeg er litt rart.

- Svært alvorlig

Innehaver og medeier på Lotus, Poa San, sier de tar saken svært alvorlig.

- For det første beklager vi på det alle sterkeste overfor kunden som opplevde dette. Vi begynte umiddelbart å lete etter årsaken, sier han til iTromsø.

San forteller at larven mest sannsynlig kommer fra sukkerertene.

- Vi har et rent kjøkken og gode rutiner. Dessverre kan larver finne på å gjemme seg inni enkelte grønnsaker.

For at dette ikke skal skje igjen har restauranten allerede satt i gang nye rutiner når det kommer til sukkerertene.

- Vi skal nå kutte dem før de stekes.

Uheldig

San mener at Lotus er flinke til å vaske grønnsakene sine.

- Vi har rett og slett bare vært uheldige her.

Han omtaler hendelsen som trist.

- Det er ikke så mye mer vi kan gjøre med akkurat denne saken, men det er kjempetrist at det skjedde. Vi vil gjøre det vi kan for å ivareta kunden.

Han presiserer at noe lignende aldri har skjedd før.

Når det kommer til telefonsamtalen Dahl hadde med Lotus vil ikke San uttale seg om den.

- Jeg var ikke til stede og vet ikke hva som ble sagt.