I rapporten prøver den svenske havarikommosjonen å finne årsakene bak ulykken på  Sveriges høyeste fjell 15. mars i fjor.

Rapporten er kraftig forsinket, men legges nå fram i Stockholm.

LES HELE RAPPORTEN HER

Hovedårsakene er ifølge havarikommisjonen at rutinene til både svenske og norske luftfarstmyndigheter ikke er gode nok for flyging i vanskelig fjellterreng.

Det vises også til rutinesvikt før flyet lettet.

Les også: Forsvarssjefen vil ha en åpen prosess

"Havarikommisjonen har ikke funnet at det norske Luftforsvaret har rutiner som sikrer at flyging planlegges i overenstemmelse med gjeldende bestemmelser".

"Planleggingsmaterialet som ble utlevert til besetningen var laget for en annen type oppdrag og LFC kartet var sannsynligvis ikke i bruk under flygningen".

"Manglende rutiner hos det norske Luftforsvaret samt uklarheter i systemets dokumentasjon og utdannelse kan ha foranlediget at besetningen hadde mangler i sin kunnskap om og håndtering av bakkekollisjonsvarselsystemet".

Svikt i Sverige

På svensk side av grensen var det også rutinesvikt.

Blant annet viser rapporten på at flygelederne hadde svært kort fartstid.

- De to lederne i Stockholm og Kiruna hadde henholdsvis ett år og tre måneders erfaring, flygelederen i Kiruna hadde tre og en halv måned, sier Widholm.

Han fortsetter:

- Flygeledernes kunnskaper og deres manglende erfaring var, i kombinasjon med at de manglet informasjon om de lokale forholdene, med på å gjøre dem uegnet til å lede trafikk som kom vestfra.

"Svensk flytrafikktjeneste manglet radardekning i den del av luftrommet hvor flygingen fant sted etter grensepasseringen mellom Sverige og Norge".

LES MER: Fikk beskjed om å fly for lavt

"Både flygeledere ved ACC Stockholm og Kiruna har utferdiget klareringer uten å vite hvor luftfartøyet geografisk befant seg".

"ACC Stockholms klarering innebar at luftfartøyet ble klarert ut av kontrollert luftrom uten at besetningen ble informert om dette".

I rapporten slås det fast at det ikke var feil på flyet.

Flyet i god stand

"Luftfartøyet var flydyktig og ble vedlikeholdt i overenstemmelse med godkjent vedlikeholds program og gjeldende spesifikasjoner".

"Noen tekniske feilfunksjoner har ikke forårsaket eller bidratt til at ulykken skjedde"

Rapporten har også slått fast at besetningen var fullt kvalifisert til å fly Hercules-maskinen, men at to sjekkpunkter ikke ble fulgt da maskinen dro fra Evenes mot Kiruna.

"Besetningen kontrollerte ikke flytrafikktjenestens klarering opp mot lavest sikre flygenivå i området".

"Besetningen har ikke vært oppmerksom på den fare som det underleggende terreng utgjorte".

- Det finnes ingen spart dokumentasjon over hvilke planer som besetningen har gjort i forkant av flygningen, sier Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen.

Tok for lang tid

Etter at flyet forsvant fra radaren og kommunikasjonen opphørte ble det ikke slått alarm i tide.

"Alarm om at flyet var savnet ble utløst av Kiruna TWR 20 minutter senere enn hva som er foreskrevet i gjeldende regelverk".

"Norrbotten politimyndigheten gav order om innsats til fire fjellreddere omkring 3,5 timer etter at denne hadde blitt kjent med hendelsen".

"Flyredningstjenesten ved JRCC ble uført uten en tydelig og effektiv ledelsesmodell som styrte systemledelsen og innsattsledelsen. Dette inkluderer hvordan ledelsen på plass i antatt havariområde skulle utføres og samordnes".

Brigadér Per Egil Rygg innledet den norske delen av pressekonferansen - som ble holdt i Oslo - med å minnes de fem omkomne offiserene.

Deretter konkluderte han med at årsakene var sammensatte.

- Som det er i alle flyulykker så er det flere sammenfallende årsaker som ligger bak.

- Hovedårsaken var at flygelederne ga mangelfulle opplysninger, noe som førte til at besetningen gikk inn for lavt i området, sier han.

Gir anbefalinger

Den svenske havarikommisjonen kommer også med flere anbefalinger for å hindre lignende ulykker i fremtiden.

Blant disse kan nevnes

- Luftfartsverket (LFV) i Norge innfører rutiner som forhindrer at luftfartøy flys under den laveste sikre høyde

- LFV sikrer at flybesetninger har kunnskap og anvender rutiner som medfører at bakkekollisjonssystemet anvendes på en forsvarlig måte.

- Utarbeider tydelige regler, manualer og rutiner som gjør det lettere for flybesetninger å gjennomføre flyoperasjoner på en sikker måte.

Forsvarssjef Harald Sunde tok imot rapporten på vegne av norske militære myndigheter.

Forsvarssjefen støttet rapporten

- Det er en stor lettelse at vi har fått denne rapporten. Jeg vil understreke at det er full enighet mellom svenske og norske myndigheter om konklusjoner og anbefalinger, sier han.

De fem offiserene om bord som omkom var: Truls Audun Ørpen (46), Tromsø-kvinnen Siw Robertsen (45), Bjørn Yngvar Haug (40), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

OMKOM: Siw Robertsen var en av offiserene som ble drept i ulykken