Modellen ble introdusert i 2007 og ble umiddelbart godt mottatt. Salgsstatistikkene viser at 96 kjøpte bilen året etter. Fra da gikk kurven nedover til kun 19 salg i fjor.
Fullt kjør
– Nå er det fullt kjør igjen, konstaterer Tommy Olsen.
– Det skyldes ikke minst at også 4x4-utgaven på plass – bilen 80 prosent av kundene foretrekker. I tillegg leveres også S-Max og Galaxy med trekk på alle fire. Tidligere var det kun Kuga som hadde firehjulstrekk.
Olsen mener at det siste vil gjøre Mondeo enda mer attraktiv.
Les også: Selger nye bruktbiler
Stor økning
– Vi har en økning på 170 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det tallet vil øke ytterligere.
Olsen sier at Mondeo også er tilbake som firmabil. Dessuten er familier med campingvogn store tilhengere. Med automat, to tonn på hengerfester og motorkraft i massevis, er Kinderegget på plass.
Flere favoritter
Andre modeller som også er populære i Tromsø og omegn, er Hyundai Tucson og Mazda CX-5 som begge leveres av Biltrend.
– Vi doblet salget av Tucson i løpet av noen dager i september, konstaterer Per Molund. Han har så langt solgt et 40-tall av den sørkoreanske bilen.
Arctic Race
– Det som først og fremst ga bilen et løft, var vår tilstedeværelse i Arctic Race of Norway. Alle følgebilene som ble brukt under rittene, er solgt – med logoen til sykkelrittet på. Den ønsket de fleste kjøperne å beholde på bilen, sier Molund.
Ellers konstaterer han at CX-5 fikk et nytt løft etter en facelift i høst. Også lillebror CX-3 gjør det godt og er på vei oppover på salgsstatistikken.
Økt salg
Ved utgangen av september viser tallene en økning på 7,8 prosent lokalt. Salget i september isolert, var hele 16 prosent bedre enn samme måned i fjor.
Til tross for diesel- og utslippsskandalen i Volkswagen-konsernet, økte dieselsalget i Tromsø med 23 prosent i forrige måned. Til tross for det, viser tallene en nedgang så langt i år på 4-5 prosent.
Plug in
Ellers er interessen for plug in-biler i skuddet. Med diesel er det Mitsubishi Outlander som råder grunnen. I denne kategorien er økningen på over 23 prosent.
Blant dieselvariantene er foreløpig Volvo alene. Her utgjør økningen 700 prosent sammenlignet med fjorårets tre første kvartal.