Staten har tilbakeført planleggingsansvaret for ny E8 gjennom Ramfjord til byrådet. Det var budskapet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde med til Tromsø sist fredag. Dermed er veien på nytt kommet på dagsordenen — uten at noen kan si noe konkret om når veien kan stå ferdig. Men det er klart at veien skal bygges ut på østsiden av Ramfjorden. Det betyr at det vestlige alternativ, som er ferdig utredet og i realiteten klar til å bygges, parkeres i en skuff. Hvorvidt det blir der avhenger av hvor lang tid det tar å utrede den østlige traseen og hvem som blir sittende med styringen både i Tromsø kommune og i regjeringskontorene i årene som kommer.

Samtidig er det klart at vi aldri har vært så nær bompenger på den nye veien som vi er nå. Når selv ikke en samferdselsminister fra Fremskrittspartiet kan utelukke at veien blir bompengefinansiert, kan man trygt slå fast at det er tvilsomt at tromsøværingene kan kjøre gratis på nyveien når den står ferdig. Det skuffer utvilsomt mange. Men gir samtidig håp om at veiutbyggingen skal realiseres i løpet av få år.

Det er bra at planprosessen nå er over på kommunale hender igjen. Som kjent var det siste peket den rødgrønne regjeringen ga Tromsø, å overføre ansvaret for veiutbyggingen i Ramfjord til staten. Det skjedde utelukkende for å sverte det borgerlige byrådet og fremsto lite sympatisk. Staten har da heller ikke gjort annet enn å sende saken tilbake til Tromsø. Det er bra.

Men det krever også at det blir fart i arbeidet med å få realisert ny vei. Standarden på E8 gjennom Ramfjord tilfredsstiller overhodet ikke dagens krav til en så sterkt trafikkert vei. Med tanke på trafikksikkerhet haster det å få utbyggingen i gang. Men først må Statens vegvesen utrede det østre alternativ, og en del innsigelser som ligger på bordet fra så vel fylkesmann som sameting må ryddes av veien. Det haster også for byrådet å få arbeidet saken frem til vedtak og realisering. Det er bare halvannet år igjen til kommunevalget, og mange av dem som stemte borgerlig for tre og et halvt år siden hadde større forventninger til fremdriften i saken enn den har hatt.

Arbeiderpartiet godter seg for hver dag som går uten at noe skjer. Partiet har selvsagt ikke gitt opp det vestre alternativ. Heller ikke at veien skal bli bompengefinansiert. Det siste kan partiet regne med blir gjennomført. Til tross for at det borgerlige flertallet i Tromsø har stått i mot bompengefinansiering så langt, er det mye som tyder på at bompenger blir en nødvendig del av beslutningsprosessen i tiden som kommer. Det er det mange som beklager.

Men samtidig er tiden inne for å prioritere bygging av veien. Det haster å få veisaken i Ramfjord på skinner igjen. Om det innebærer bompengefinansiering, får det stå sin prøve. Først og fremst av trafikksikkerhetsmessige grunner. Men også av hensyn til de borgerlige som vant kommunevalget i 2011 blant annet på denne saken. Men først og fremst haster det å komme raskt i gang av hensyn til politikernes troverdighet. Veisaken i Ramfjord har nemlig versert i så mange år at nå må politisk kløkt tas i bruk slik at ny E8 gjennom Ramfjord blir realisert så raskt som mulig. Det vil ikke være forsvarlig å forsinke utbyggingen lenger.