Det var nemlig skjebnen som den ombygde bilfergen og dykkerfartøyet «Dagmar» fikk 4. februar 1985. Den gamle båten var utleid til tromsøfirmaet Uvitek og var på vei hjemover etter endt oppdrag i Gamvik.

Ut av kurs

På vei forbi Sørøya kom imidlertid båten 45 grader ut av kurs og endte rett inn i fjellveggen med 8 knops fart (cirka 14 km/t).

– Det smalt godt da vi traff fjellveggen. Sammenstøtet var så hardt at «Dagmar» tok inn vann øyeblikkelig. Vi skjønte fort at fartøyet ville synke. Med topp redningsutstyr om bord fryktet vi ikke for å gå i livbåten, fortalte skipper Frode Henriksen til «Tromsø».

Det var det bare så vidt de rakk. De hadde nylig krysset kursen til Findus-tråleren «Raiti» som kom dem til unnsetning, og det så fort at de tre om bord bare så vidt hadde rukket å få på seg redningsutstyret.

Rask redningsaksjon

Så innen Hovedredningssentralen og politiet hadde blitt informert om uhellet, hadde mannskapet blitt reddet, og båten lå allerede på 102 meters dyp.

– Det hele gikk så fort at vi ikke fikk tid til å være redde, fortsatte Henriksen.

Det var ikke første gang at «Dagmar» befant seg på feil side av havflaten, men med en over hundre år gammel historie er vel ikke slikt uventet. «Dagmar» ble bygd i 1873 eller 1876 som seiljakt og gikk i fraktfart på Vestlandet fram til 1906. Da flyttet den nordover hvor den også ble brukt til frakttransport og motorisert allerede i 1913. Rundt 1940 ble den bygd om til bilferge og fraktet deretter biler på flere forskjellige samband i Nordland.

Sovnet ved roret

Etter sitt siste fergeoppdrag i 1974 ble «Dagmar» benyttet som arbeidsskip og var i en periode aktuell som forskningsskip for Universitetet i Tromsø. Det ble aldri en realitet, men i 1982 ble «Dagmar» bygd om til dykkerfartøy og senere kjøpt av tromsøselskapet Sea Dax Services.

Sjøforklaringen ble holdt samme uke som forliset, og etter det iTromsø erfarer skal såkalt «menneskelig svikt» ha vært årsaken til forliset: Rormannen sovnet ved roret.

(Kilde: Terje B.D. Fossaa)