iBevegelse

Tradisjonstro eller ny vri?

Siste innspurt i juleforberedelsene er snart unnagjort og julehøytiden står for tur. Vi får tid til å samles og samlingspunktene våre i julen knyttes ofte til mat og aktivitetsnivået daler.

Ibevegelse gå riktig på ski Hilde Anita Sandvoll Andreas Nygaard  Foto: Ronald Johansen

ibevegelse

Trenger du inspirasjon til en lettere og sprek jul? Med små justeringer kan du med god samvittighet nyte den deilige julematen og lage ei aktiv jul.

Det er stor variasjon på hva som serveres i de tusen hjem julaften. Fortsatt velger de flest de tradisjonelle julemiddagene som pinnekjøtt, ribbe, kalkun og lutefisk. Julemat er energirik mat og fet mat, men det er likevel fullt mulig å gjøre den sunnere uten å redusere smaken. Med små justeringer kan du redusere innholdet av fett og karbohydrater.

Juleribba og pinnekjøttet kan med enkle grep bli litt sunnere. Fettet ligger synlig utenpå pinnekjøttet og under svoren på ribba. Velg de stykkene med minst fett, og skjær bort synlig fett. Trikset med ribba er at du ikke bruker det fettet som renner av ved steking. Et annet tips er å bytte til pinnekjøtt av geit, det er magert og utrolig smakfullt.

Velger du som mange bergensere å spise juletorsk, har du nok valgt det sunneste alternativet. Det finnes mye godt du kan nyte av julematen. Min anbefaling er fiskealternativer som sild, gravlaks, røkelaks, lutefisk og torsk. Er du glad i kjøtt er kalkun, skinke og roastbiff godt å kose seg med og gjerne sammen med eggerøre, kokte grønnsaker og salater. Bytt ut majones i dressinger med kesam eller crème fraîche.

Syv sorter har jeg heller ikke bakt i år, men litt småkaker og julegodt er på plass. Julekaker er godt og skal nytes, men det er greit og være litt påpasselig. Det er fristende å småspise deilige julekaker, men de består av en miks av mettet fett, sukker og hvetemel. Med andre ord ikke så mye gode næringsstoffer, men til gjengjeld svært rik på kalorier.

Nøtter og frukt kan du med fordel spis mer av. En god og frisk dessert kan lages av frukt og bær, for eksempel i form av fruktsalater, friske bær eller bærkompott med vaniljekesam eller yoghurtis.

Vi er flinke til å være sosiale i julen, og samlingspunkter er ofte knyttet til mat og vi blir lett passive innendørs. Så hva med å ta en tur ut? En sparketur, gå på skøyter, lek med ungene i snøen, gå turer med familie og venner eller løp deg en tur.

Det hjelper til med å regulere blodsukkeret og gjør det lettere å fordøye all den gode julematen. I tillegg får du frisk luft og du får bruk opp litt av den energien du har tilført kroppen gjennom deilig julemat. Husk at litt kan bety alt, også i julen.

Når vi nå lander inn til jul, så er det ikke maten, gavene eller fridagene som betyr mest for meg. Det er takknemlighet over at også i år er alle stoler opptatt ved middagsbordet og alle mine kjære har det trygt.

Å verdsette de man er glad i og vise det i ord og handlinger koster ingenting, men er uvurderlig og sett fra mitt perspektiv den største gaven man kan gi eller få.

Lag ei riktig god jul, alle sammen.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

ibevegelse