Norsk-russisk kunstprosjekt starter i Tromsø

Utstillingen «Den røde armés tilbaketrekning» går tett inn på de menneskelige følelsene under andre verdenskrig og aktualiserer samtiden.

MINIATYRGALLERI: Ivan Galuzi viser frem de små tegningene tegnet av sovjetiske soldater. Det var disse tegningene som skapte ideen til prosjektet. 

KRIGSKUNST: Kunstner Amilcar Packer, kurator Lise Dahl og kunstner Ivan Galuzin foran fotografiene som gjentolker tegningene som ble tegnet av sovjetiske soldater under 2. verdenskrig. 

Kurator Lise Dahl ved Nordnorsk Kunstmuseum forteller at det er første gang hun er med på et lignende prosjekt. 

kultur

Det hele startet i 2009, da kunstner Ivan Galuzin oppdaget en samling av tegninger på kunstmuseet i Murmansk. Tegningene var laget av sovjetiske soldater som var plassert på den karelske fronten ved Kolahalvøya under andre verdenskrig, og til tross for svært tøffe kår for soldatene, viste ikke disse bildene dette.

– Tegningene viser ikke grusomhetene, men heller mer harmoni. Da kan man stille seg spørsmålet om hvorfor. Var det en slags terapi eller fortrengning av krigen som pågikk, spør Ivan Galuzin.

Den brasilianske kunstneren Amilcar Packer har en annen teori.

– Kanskje de prøvde å leve igjen. Ikke overleve, men leve så normalt som mulig igjen. Man ser at det menneskelige skinner gjennom i tegningene, sier Packer.

Les også: Kunsten er ikke noe teselskap

Nordnorsk krigshistorie

I fjor tok Galuzin kontakt med kurator Lise Dahl ved Nordnorsk Kunstmuseum. Lørdag åpnet utstillingen på museet.

– Det jeg falt mest for var den nordnorske krigshistorien som er nokså underkommunisert. Og så er det naboskapet vårt til Russland. Dette er en slags hyllest til soldatene, sier Dahl.

Det er første gang verker av store internasjonale kunstnere som Gustav Metzger, Asta Gröting, Amilcar Packer, Sean Snyder, Lee Miller og David E. Scherman vises i Nord-Norge. Det ikoniske maleriet «Trett modellflybygger I» av Leonard Rickhard er også med i utstillingen.

– Det er mange sterke verk. Vi vil ikke vise grusomhetene som skjedde. De sterke historiene fortelles uten å måtte vise det. Utstillingen handler om hvordan man belyse et slikt tema gjennom kunst. Det stilles mange eksistensielle spørsmål, sier Lise Dahl.

Les også: Viser Hagens kunstskatter

Det menneskelige

Utstillingen drar publikum gjennom det menneskelige aspektet ved krigen. Følelsene, tankene og livet utenfor den blodige krigen. For menneskene var fremdeles mennesker, tross alt.

– Det handler om menneskets evne til å overleve og legge strategier i tøffe tider. Publikum kan selv stille viktige spørsmål ved verkene og tolke dem som de vil, sier Ivan Galuzin.

Prosjektet starter i Tromsø, før de reiser videre til Kirkenes i januar. Deretter går turen til Murmansk, Arkhangelsk og Blaker.

– For hvert sted vi besøker, vil utstillingen forandre seg. Til sommeren avsluttes prosjektet med en publikasjon om verkene og prosessen, forteller Galuzin.

Publikasjonen vil bli lansert på Blaker gamle Meieri, utstillingens siste visningssted.