Humor, sjalusi og romantikk i kulturskolens førjulsballett

Øvingen til førjulsballetten Coppélia er i full gang, og danserne ved kulturskolen grugleder seg.
kultur

KULTURSKOLEN: – Da skal vi ta andre akt. Coppélia er en dukke gjemt i et skap i et dukkemakerverksted til Doktor Coppelius. Swanhilda, hovedrollen i stykket, gjør innbrudd i verkstedet sammen med sine venninner på leting etter dukken Coppélia. Det gjør venninnene fordi de tror hun er et ekte menneske, forteller Sally Parkinson, avdelingsleder dans.

Balletten Coppélia har premiere på Kulturhuset 4. desember, og siste innspurt på øvingen er i gang.

– Andre akt er veldig annerledes fra første og tredje, denne akten er litt mørkere og inneholder masse skuespill. De andre aktene er mye mer levende og full av dans, forklarer Parkinson.

Les også: Skeiv og eksklusiv konsert

Skaper trøbbel

Forestillingen handler om at dukkemakeren Doktor Coppelius ønsker å vekke dukken Coppélia til live. Hovedrollen Swanhilda og hennes forlovede Franz, spilt av Oda Lilleng (17) og Alexander Pedersen (19), havner i et sjalusidrama når Franz faller for dukken Coppélia.

– Franz skaper trøbbel. Han flørter med alle han møter og er litt kjip mot Swanhilda, men han er glad i henne, sier Pedersen om sin rolle i stykket.

Balletten inneholder både humor, dramatikk og romantikk.

– Swanhilda har veldig mye humørsvingninger. Hun kan være veldig glad og munter i det ene øyeblikket, og hun kan være veldig sur i et annet. Hun later som at hun ikke liker Franz, men egentlig gjør hun det, det er derfor hun blir så sur når han flørter med alle de andre, sier Lilleng som spiller hovedrollen.

Forestillingen har kulturskolen jobbet med siden september. Det innebærer mange dager med øving.

– Det varierer litt hvor mye jeg øver på en uke. Jeg har noen uker med kun én øvingsfri dag, og noen uker øver jeg fire dager. Fire dager er minimum på en uke, forteller Lilleng.

– Jeg svinger mellom tre og syv dager i uka, sier Pedersen.

Les også: Barnas superlørdag på Kulturhuset

Ikke enkelt

En forestilling som dette krever mye arbeid. Den går over tre akter, og har mange elementer danserne må huske.

– Jeg har holdt på med ballett siden jeg var tre år. Teknikk i ballett synes jeg er vanskelig, og det å huske alt. Det er mye å holde styr på, forteller Lilleng.

– Jeg har danset ballett i kun ett år, så jeg har mye å lære. Vi jobber hardt med pardansen, hvor det handler mye om å få inn timingen til den andre og bli kjent med hvordan kroppen fungerer, forklarer Pedersen.