Forrige gang regissør Petter Næss jobba på HT tok han i bruk hele scenerommet

– Nå skal vi bruke hele teateret

Regissøren skal ta i bruk alle tre scener og ei fiskemerde på utsiden når historien om Universitetet i Nord-Norge skal dramatiseres.

REGISSØREN: Petter Næss skal ta i bruk hele teateret når historien om UiT skal fortelles. I åpningsscenen skal publikum rette blikket mot taket og se UiT-maskotene Hugin og Munin sveve over scenen mens historien om opprinnelsen til universitetet skal fortelles.   Foto: FRANK LANDE

«Sykle i snøstorm»
kultur

Ideen om å etablere et nordnorsk universitet er 100 år gammel, men først i 1968 åpna dørene i Tromsø.

I år feirer UiT 50-årsjubileum, noe som skal markeres på ulike måter, blant annet med HTs forestilling «Sykle i snøstorm» som har premiere 15. september. Det blir en av HTs største produksjoner og vil involvere rundt 31 aktører i en forestilling som tar med publikum fra sal til sal, og til slutt ut på ei fiskemerde ved kaia.

– Forrige gang jeg var her tok vi i bruk hele Scene Vest, men nå skal vi bruke hele jævla teateret, sier regissør Petter Næss.

Tre scener i bruk

Tittelen på forestillingen er tatt fra historien om UiTs første rektor, Peter Hjort, som sykla selv på vinterstid, noe som ga ham ryktet som en handlingens mann og dermed rett mann til jobben.

LØK OG FISK: Forestillingen begynner utenfor hovedinngangen hvor hver publikummer skal plante en løk, og den avsluttes på en fiskemære på kaia. Innimellom skal publikum innom de tre ulike teatersalene.  Foto: FRANK LANDE

 

Dramatiker Liv Heløe har lest UiT-historie for å skrive teksten, men det meste av materialet kommet fra intervjuer med ansatte og studenter.

– Studentene er framtida, så jeg har intervjua 15 studenter fra ulike fag. Jeg har samla inn en enorm mengde materiell, og bruker nok bare rundt fem prosent i forestillingen, sier Heløe.

LES OGSÅ: Universitetet fyller 50 år – slik er de enorme planene for feiringen (for abonnenter)

Det unike med «Sykle i snøstorm», synes hun, er at de ikke begrenser seg til ett rom.

– Vi beveger oss i ulike universer som alle skal være forskjellige, men samtidig henge sammen. Nøyaktig hvordan vi skal få dette til vet vi ikke før vi har prøvd, og sånn sett har vi mindre kontroll enn vi vanligvis har, sier hun.

TRE SCENER: Publikum skal deles inn i tre grupper og vandre rundt i teateret for å se hvordan de tre nøkkelbegrepene «rettigheter», «ressurser» og «studenter» behandles.  Foto: FRANK LANDE

 

Vil ha publikum på scenen

Petter Næss har jobbet i en årrekke som skuespiller og teaterregissør, men er kanskje mest kjent for å ha regissert «Elling»-filmene. I 2015 regisserte Næss barneforestillingen «Den sommeren pappa ble homo» på HT, et stykke som mottok Heddaprisen 2016 i kategorien for årets barne- og ungdomsforestilling.

– Da hang vi et teppe foran salen og setene, og plasserte publikum i den ene enden av salen. Vi tok i bruk hele scenen og jeg syntes det var en fantastisk måte å jobbe på, sier Næss.

DRAMATIKER: Liv Heløe har lest historien om UiT og snakka med både ansatte og studenter. Cirka fem prosent av det innsamlede materialet er igjen i teksten hun har skrevet.  Foto: FRANK LANDE

 

Nå skal han ta i bruk ikke bare hele teateret, men også utsiden.

– Vi vil ha publikum opp på scenen fordi de skal se utover, heller enn å sitte i setene sine og se inn mot scenen. Det gjør vi fordi vi alle skal se utover mot et universitet, et samfunn og en landsdel, forklarer Næss.

– Er det en fordel eller ulempe at regissøren ikke er nordlending?

– Jeg er fra Bærum, og dét har vel aldri vært en fordel på noen som helst måte. Det kan imidlertid være en fordel at jeg kommer utenifra, og møter dette stoffet med en stor grad av nysgjerrighet, sier han.

HT-forestillingen har premiere 15. september og skal fortelle historien om hvordan Universitetet i Tromsø ble etablert i 1968, samt utforske hva UiT har betydd for landsdelen.

Publikum får en felles åpning i Scene Vest, deretter deles de i tre grupper og vandrer rundt i tre ulike rom, før de til slutt samles på flaten av en fiskemerde utenfor teateret.

Dramatiker for forestillingen er Liv Heløe og regien er ved Petter Næss og Un-Magritt Nordseth, som også er koreograf. Idé og konsept er det Inger Buresund og Yngvar Julin som står for, og scenograf er Ane Elene Johansen. Musikalsk leder og komponist er Johan Sara jr. Alle de faste skuespillerne ved Hålogaland Teater vil delta i tillegg til en rekke skuespillere, musikere og dansere.