HTs storsatsing gikk på økonomisk smell

«Sykle i snøstorm» solgte mange billetter, men brukte mer enn ventet på markedsføring.

«SYKLE I SNØSTORM»: HTs storsatsing gikk med 200.000 kroner i underskudd.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

kultur

Regnskapet for storsatsingen i fjor høst i anledning UiTs 50-årsdag er klart. Lønnskostnader og andre driftskostnader havnet på 8,2 millioner kroner, mens stykket ga billettinntekter på 1,3 millioner kroner.


«Sykle i snøstorm» har fått lunkne anmeldelser, men billettsalget går som forventet

Hålogaland Teaters storsatsing «Sykle i snøstorm» har fått kjølige tilbakemeldinger fra anmelderne, men HT-direktøren er fornøyd med billettsalget.

 

Sammenlignet med budsjettet fikk «Sykle i snøstorm» et underskudd på 209.000 kroner.

– Vi hadde en merinntekt på billettinntekter på cirka 150.000 kroner, noe vi er veldig fornøyde med. Merforbruket på rundt 360.000 var i hovedsak knyttet til markedsføringskostnader, sier HT-direktør Beate Stang Aas.


Så mye koster Hålogaland Teaters storsatsing

HT pleier å ha to forestillinger på starten av høsten. I år har de imiderltid satt av hele høstens budsjett til «Sykle i snøstorm», men forestillingen gir mye teater for pengene, mener teatersjef Inger Buresund.

 

Ifølge Aas var «Sykle i snøstorm» også et publikumsutviklingsprosjekt, hvor HT hadde et mål om å få inn studenter på teateret.

– Denne målgruppa er erfaringsmessig vanskelig å nå og vi gjorde en ekstra innsats for å rekruttere fremtidig publikum på UiT. Vi anslår at rundt 16 prosent av publikummet på «Sykle i snøstorm» var studenter, sier hun og legger til:

– Det må også sies at merforbruket på denne forestillingen er spart inn på andre tiltak slik at det ikke har gått ut over teaterets totale regnskap.


Anmeldelse av «Sykle i snøstorm»

Da HT nesten danset bort UiTs historie

50 år og egen forestilling på HT. Heldigvis var stykket delt opp i flere forestillinger, da performance holdt på å ta bort selve historien om da byen fikk eget universitet.