Tore Skoglund opprørt over «Du skal høre mye»-reklameparodi: – Jeg hater TV-reklame dypt og inderlig

Orkla mangler folkeskikk mener Tore Skoglund, som nå varsler at han vil engasjere en advokat for å se om selskapet kan ha gjort noe lovstridig.

– IKKE ARTIG: Denne reklamekampanjen fra Orkla om Smash setter sinnet i kok hos Tore Skoglund. Han synes kampanjen er dårlig håndverk, og liker dårlig at TV-programmet han ledet i 16 år blir koblet opp mot reklame for et stort konsern. Foto: skjermdump fra Orkla-reklamen 

kultur

Orkla har i høst lansert en reklamekampanje for sjokolade-chips-produktet Smash. I reklameinnslagene har de latt seg inspirere av den legendariske vitseprogrammet «Du skal høre mye» som gikk på NRK i perioden 1987 til 2003, hvor blant annet humorgiganter som Arthur Arntzen og lokale humorhelter som Kjell Robertsen var hyppige gjester.

Men programleder for serien, Tore Skoglund, har ikke et eneste positivt ord å si om parodien på programmet han brukte 16 år av livet sitt på. Faktisk har han ikke noe til overs for TV-reklame i det store og hele.


Lund Eriksens nye barnebok handler om en tørrfisk-sugen detektiv og en hyperaktiv mink

Boka blir den første i en serie om et lite detektivbyrå i nord.


– Det er et paradoks at de bruker programmet vårt, «Du skal høre mye» til å lage reklame, ettersom jeg hater TV-reklame dypt og inderlig. Det er også derfor jeg har holdt meg til NRK i alle år. Og så skal jeg nå bli indirekte medvirkende i en reklame for sjokoladesalget til et stort konsern. Og ikke spiser jeg sjokolade, sier Skoglund.

– Hadde det nå en gang vært artig

Han mener også humoren i reklameinnslagene står til stryk:

– Hadde det nå en gang vært artig, så kunne man flirt litt av det. Men de klarte ikke vekke noe latter hos meg overhodet. Dette blir bare dumt, sier Skoglund, og legger til:

– Jeg synes det er dårlig håndverk, rett og slett. Teksten, produksjonen, og fremføringa. Det er ikke godt nok.

– Det er rein folkeskikk

Skoglund mener også Orkla burde hatt «folkeskikk» nok til å informere han og de andre bak «Du skal høre mye» før de produserte kampanjen.

HAR HØRT NOK: Tore Skoglund trenger ikke høre mer. Han har hørt nok om Smash, og synes Orkla mangler folkeskikk. Glad i sjokolade er han heller ikke. Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

– De burde tatt kontakt med oss som lagde programmet i forkant av noe slikt, det er rein folkeskikk. Jeg vet ikke om de har brutt noen lover, men jeg skal få en advokat til å se på dette.

– En ren hyllest

Kommunikasjonsdirektør i Orkla, Inger Marie Ingdahl, synes det er leit at Skoglund blir opprørt, og sier reklamene er ment som en hyllest.


Klar for standup på Kulturhuset: – I Tromsø trenger man ikke unnskylde seg for å si «kuk»

Thomas Leikvoll mener nordlendinger er vanskeligere å krenke enn søringer.


– Dette er ikke ment som noen kopi, men er en ren hyllest til retrokultur og 90-tallet. Smash har lenge jobba med slagordet «Det skal godt gjøres å spise bare en», som har vært brukt i flere typer reklamer, og som folk har blitt godt kjent med. Vi prøvde å se for oss hvordan det funket på nordnorsk, og da syntes vi det passet godt som tittel på et TV-program. Sånn kom ideen til kampanjen.

– Skoglund mener dere mangler folkeskikk ved å ikke kontakte han og de andre bak «Du skal høre mye» før dere produserte kampanjen. Hva er din kommentar til det?
– Dette er utelukkende ment positivt fra vår side, og det er synd at han opplever det sånn, sier hun.

HYLLEST: Inger Marie Ingdahl er kommunikasjonsdirektør i Orkla. Hun sier reklamekampanjen utelukkende er ment som en hyllest. Foto: Orkla  Foto: Photo by: Aksel Jermstad

De har verken vært i kontakt med Skoglund eller NRK, som viste programmet.

– Vi har ikke vært i kontakt med NRK, og anser ikke dette som problematisk med tanke på noen rettigheter.

Ingdahl har ingen kommentar til at Skoglund planlegger å engasjere advokat.


Foodora trekker kampanje etter reaksjoner: – Hestkuk er noe man er, ikke smaker

«For deg som syns tørrfesk smaka h*****k» lød reklamekampanjen til den nye matleveringstjenesten. Nå er den trukket etter å ha blitt slaktet i sosiale medier.


– Det får vi eventuelt komme tilbake til dersom det blir aktuelt, sier Ingdahl.

iTromsø har også vær i kontakt med reklameselskapet Per Høj som har produsert reklamefilmen. De viser til Orkla for kommentarer til saken.