Slik underviser Kulturskolen sine elever

Allerede mandagen etter at skolene ble korona-stengte, var Kulturskolen i Tromsø i full fart med digital fjernundervisning for sine elever.

DIGITAL FIOLINUNDERVISNING: Berit Fonnes er fiolin- og orkesterlærer på Kulturskolen i Tromsø. Hun synes det er utfordrende, men også utviklende, å gi fjernundervisning digitalt. 

kultur

Kulturskolen har om lag 2.400 elever og tilbyr undervisning i dans, musikk, teater og visuell kunst. Da skolen måtte lukke dørene torsdag for snart to uker siden, begynte planleggingen og kartlegging av hvilke elever som ønsket og kunne motta fjernundervisning, og hvilke former som egnet seg best for de ulike kunstformene.

BERØMMER LÆRERNE: Konstituert rektor for Kulturskolen i Tromsø, Torbjørn Ingvaldsen, ønsker å berømme lærerne som har vært kreative og raske i omstillingen til digital undervisning.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

– Jeg må berømme lærerne. De har vært utrolig kreative og raske til å hive seg rundt å få ordnet et godt tilbud til elevene. Noe av undervisningen foregår gjennom videosamtale på telefon eller nettbrett, noe foregår live på YouTube, og vi har også satt opp utstyr på skolen slik at lærerne kan komme hit og produsere og redigere videoer de kan legge på vår nyopprettede videokanal på YouTube, forteller konstituert rektor for Kulturskolen i Tromsø, Torbjørn Ingvaldsen.


Hvordan takle korona-krisen sammen med barna? Her er fem gode råd

Skolene og barnehagene er fortsatt stengt. Du er hjemme med barna. Hva gjør dere?


Et lystbetont tilbud

Nesten alle elevene på Kulturskolen mottar nå fjernundervisning. Samboerparet Hanna Tjelmeland Fause og Jamie Michael Bivard, er begge danselærerne på Kulturskolen, og har vært kreative i sin tilnærming til fjernundervisningen.

– Vi har utforsket mye forskjellig undervisningsopplegg. Hovedfokuset vårt har vært at elevene våre skal få et godt og lystbetont tilbud, og å gi oppgaver som gir glede og inspirasjon i det som nå er en litt tyngre hverdag. Samtidig er det jo viktig at de ikke kommer tilbake om noen uker og har glemt alt vi har øvd på i et helt år.

Dansebingo og dansefest

De nå har elevene i dans fått undervisning både live og via opptak over nett, og de har blant annet fått tilsendt dansebingo – et ark med ulike øvelser, som for eksempel å lage en danse med å stave navnet sitt med kroppen.



Det nyeste konseptet, som Fause og Bivard testet ut forrige fredag, er dansefest.

LIVE DIGITAL DANSEUNDERVISNING: Elevene på Kulturskolen får blant annet live undervisning i ballett på nett. 



– Dansefest er en uhøytidelig dansetime vi sender live, hvor elevene kan danse løs hjemme i stua, helst sammen med familien sin. Vi fikk veldig bra respons på det forrige uke, og tenkte derfor at vi skal gjøre det til et fast innslag nå mens skolen er stengt. Dans er en mulighet i å være glad og få være i kroppen sin, og det er også en fin måte å starte helga på, sier Fause og legger til:

– Dette er første gang jeg har kjent på hvor bra det er å være samboer med en danser. Det var veldig deilig å ikke måtte spille inn videoer eller danse live alene i stua. Når vi er to om det, kan vi ha det litt gøy sammen. Det er litt flaut at de videoene med dansefest ligger på nett for alltid nærmest, men vi er villige til å gjøre ganske mye for elevene våre, viser det seg.

Positive tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene fra elever og foreldre har vært utelukkende positive.

– Det som er rart for oss er at vi er vant med å få umiddelbare tilbakemeldinger fra elevene på hva vi gjør bra og hva som kan bli bedre. Kommunikasjonen går mye via foreldrene nå, og selv om det er hyggelig, merker jeg at jeg gleder meg veldig til å dra tilbake på jobb og undervise igjen.

Utfordrende og utviklende

Berit Fonnes er fiolinlærer og har mest en-til-en-undervisning via mobil eller nettbrett.

– Det er utfordrende, samtidig som det er veldig utviklende. Rent praktisk får vi ikke spilt samtidig, noe jeg bruker å gjøre for å lære bort. Lyden kan også henge etter noe og være litt forvrengt, men alt i alt fungerer det bra. Både elever og foreldre virker å være fornøyde.

Fonnes har også tatt opptak av øvelser og sanger, som elevene har tilgang til. Det mener hun kan være en fordel når alt er i normalt gjenge igjen.

– Fordelen med denne situasjonen er at det har tvunget oss til å utvikle nye metoder som vil komme oss til gode senere. Slik det er nå kan elevene «treffe meg flere ganger i uka, i stedet for bare en gang. Det er ganske komplekst å spille fiolin, og det kan være vanskelig å huske alt man har lært fra uke til uke. Videoene kommer godt med som en liten oppfrisker.

Juniororkester

En gruppe elever det er vanskelig å gi fjernundervisning til, er juniororkesteret.

– Jeg har ikke funnet gode løsninger på hvordan orkesterelevene skal få undervisning tilnærmet hva de pleier. Det er 20 elever, og vi kan ikke ta det over nettet siden lyden henger etter og vi er avhengige av å spille samtidig. Det er viktig at de også får aktivisert seg og ikke bare konsumerer informasjon, så i tillegg til musikkhistorie har jeg planlagt at de skal få prøve seg på komponering og andre tilnærminger til faget som de kan ha glede av.


Musikkommentaren:

Takk for at vi får komme inn i stua deres. Det er en god trøst.

Virtuelle konserter. Det låter egentlig like tiltalende som intravenøs middag, nettverksbyggende bekjentskap og avstandssex.


Kurs for alle

Ingvaldsen forteller at Kulturskolen planlegger å legge ut videoer som alle barn i kommunen kan gå og se på.

– Det ligger allerede noe ute på vår undervisningskanal som er åpent for alle. Hvis denne situasjonen blir langvarig, planlegger vi å lage gitar- og pianokurs for nybegynnere som alle som ønsker kan dra nytte av.