I dag benytter 24 fesitvaler i Norge seg av Cashless-systemet. En av disse er Døgnvillfestivalen.

Det koster 50 kroner å kjøpe et såkalt cashless-kort som fungerer ved at man fyller på et visst beløp og brukes til å kjøpe mat, drikke og andre ting på festivalområdet.

Dette er for å forhindre køer og effektivisere salg under festivaler.

iTromsø skrev i fjor om at Cashless-systemet skulle  granskes.

Dagens næringsliv skrev lørdag at Forbrukerombudet har fått resultater etter undersøkelsen om bruken av Cashless.

- Mange mente det var for dårlig informasjon om refusjon av restbeløp, og at systemet for dette var tungvint. De klaget også på at retsummen ikker var mulig å få ut etter kortets gyldighetesperiode. Flere reagerte negativt på at man må betale for ordningen, og at man ikke kan velge å bruke andre betlingsmidler, opplyser fagdirektør Jo Gjedrem i forbrukerombudet til Dagens Næringsliv.

Dette har resultert i endringer av systemet som eies og drives av selskapet Espos Norge i følge DN.

Espos er uenige i kritikken

Noen av endringene som har blitt gjort er at kundeinformasjonen om kort og refusjonsregler er oppdatert, refusjonsperioden er forlenget med kortets gyldighetsperiode på ett år, samt fire etterfølgende år og tilknytning til Finansklagenemnda, slik at brukerne har tilgang til nevne i klagesaker.

Per 31. desember 2011 sto det 7,4 millioner kroner på selskapets klientkonto.

Fram til 31. desember ifjor gikk dette beløpet til festivalarrangørene, men det er nå Espos som tjener på at publikum ikke refunderer innen fristen.

- Etter fem år vil eventuelt gjenstående beløp tilfalles Espos, sier Christian Bryde, daglig leder i Espos Norge, til Dagens Næringsliv.