Kalli er datanerden som havner i klammeri med en jentegjeng, og blir utvist fra skolen de siste dagene før jul.

Han er derfor nødt til å forlate Reykjavik der moren står på hodet i eksamenslesing, og Kalli må dra til far sin som bor på et lite sted langt ute på den islandske landsbygda. Der bor faren sammen med sin nye kjæreste, og hennes datter Ellen – som for å si det mildt ikke har særlig mye til overs for den blærete bygutten.

For Kalli er dette en plass verre enn verst, for i tillegg til alt annet så er det ikke mobildekning der...

Forviklingar

Far og kjæresten må dra til sykehuset for å føde barn, og Kalli og Ellen blir overlatt til seg selv i familiens hus. Derfra rømmer Kalli etter at han og Ellen har hatt en skikkelig krangel. Men en uvant bygutt i den islandske fjellheimen om vinteren – det er farlig, det.

Jeg skal ikke avsløre mer av selve handlingen enn å si at den er både spennende og godt oppbygget. Regissør Ari Kristinsson blander innslag fra det moderne, digitale samfunnet med folketro, skrømt og tusser. Godt hjulpet av den norske filmfotografen Kjell Wassdal skaper han et drama som både engasjerer og overrasker.

Dette er en film som ikke dreier seg om action i første rekke, men om hvordan man kan overvinne redsel, uvennskap og avstander, og om hvordan folk kan komme nær hverandre på flere forskjellige plan.

Troverdige

Skuespillerne er akkurat så på tuppa som det kreves i en film som retter seg mot publikumssegmentet "de eldste barneskoleelevene", men de er samtidig så avslappet at det ikke virker som om de har sukkersjokk.

Bergpór Porvaldsson og Pórdís Hulda Árnadóttir (Kalli og Ellen) fungerer veldig godt som de unge stesøsknene som til å begynne med ikke liker hverandre, men som etter hvert kommer på andre tanker.

En spennende soga som absolutt er verd å få med seg.