Mange kjenner Myklebust som Mari Boines nære samarbeidspartner gjennom de siste åtte årene, både som musiker, komponist og produsent. Nå fronter musikeren, som de siste par årene har vært bosatt i Tromsø, igjen sitt eget prosjekt.

Han har spilt inn ei vakker og stemningsfull jazzskive, godt planta i skandinavisk og europeisk jazztradisjon hvor også nasjonale særtrekk og påvirkning fra ulike former for folkemusikk er en del av totaliteten.

Melodi og stemning

Myklebusts nye album «Jorba» (den samiske tittelen kan oversettes med «noe som er rundt») er spilt inn live i studio med pianisten Andreas Ulvo og kontrabassisten Sigurd Hole, og når Myklebust har valgt å gjøre dette plateprosjektet med et lite ensemble, kunne han ikke funnet bedre samarbeidspartnere. Trioen er solid og helstøpt med musikere som står svært godt til hverandre.

«Jorba» er en noe minimalistisk innspilling. Albumet er prega av sterke melodier, arrangement som aldri er overmetta og et uttrykksfullt lydlandskap. Plata inneholder fem av Myklebusts komposisjoner fra ulike perioder i karrieren hans, i tillegg til den kjente «Concierto de Aranjuez» av Joaquín Rodrigo fra 1939.

Fra Sibir til Spania

Åpningssporet, «Theme for Namgar», ble opprinnelig skrevet til åpninga av Riddu Riddu-festivalen i sommer, og ble framført med den kjente urfolkssangerinna Namgar Lhasaranova fra Buryatia i Sørøst-Sibir. På albumet er komposisjonen blitt instrumental med spennende assosiasjoner til en asiatisk melodiverden.

Ellers på plata hører vi påvirkning fra både europeisk jazz og samisk joik i melodiene før Ole Jørn Myklebust på avslutningssporet tar oss med til Spania og «Concierto de Aranjuez», opprinnelig skrevet for klassisk gitar og orkester.

Myklebust gir sine lyttere en vakker versjon av verket hvor kvalitetene i originalen blir tatt vare på samtidig som han gir verket en ny dimensjon gjennom trioformatet, flott spill og god produksjon.

Ole Jørn Myklebust har for øvrig produsert albumet selv, og viser gjennom en flott sound og helhet at også dette er et fag han mestrer til fulle.